Monday, April 16, 2012

Adab Pergaulan 2


Hak persaudaraan dan persahabatan
 
  Ketahuilah bahwasanya saudaramu itu mempunyai bermacam-macam hak iaitu:
(1) Hak di bidang harta
(2) Hak memberikan bantuan dengan jiwa dan raga.
(3) Hak memelihara lidah dan hati
(4) Hak memelihara ucapan
(5) Hak pengampunan
(6) Hak mendoakan
(7) Hak menepati janji dan ikhlas diri
(8) Hak memberi kemudahan, meninggalkan bersusah payah atau menyusahkan.

Hak-hak saudara ini berjumlah delapan kesemuanya. Berikut keterangan satu persatu:
 
(1)               HAK DI BIDANG HARTA:
Diriwayatkan dalam sebuah Hadis berbunyi:
 
“Perumpamaan kedua saudara itu adalah seperti kedua tangan; yang satu membersihkan yang lainnya.”
 
Amat tepat sekali, perumpamaan itu, kerana memanglah tugas kedua tangan itu saling bantu-membantu antara satu sama lain atas maksud yang satu. Demikian pulalah hendaknya keadaan kedua saudara itu, tiada akan sempurna persaudaraannya, melainkan bila kedua-duanya bersatu dalam satu tujuan, seolah-olah bila dipandang keduanya seperti orang yang satu. Kesatuan tujuan keduanya mestilah dalam keadaan senang dan susah, dan saling tolong-menolong dalam masa akan datang dan sekarang, dengan menjauhkan segala kepentingan diri atau melebihkan satu atas yang lain.
Adapun perihal bantu-membantu dalam soal kewangan terhadap saudara ada tiga peringkat:
Pertama: Tingkat yang paling rendah sekali ialah dengan mengganggap sebagai seorang khadam kepadamu. Jadi lebih dulu, anda penuhkan semua keperluan anda dari harta kekayaan anda. Kemudian sekiranya ada lebih lagi, sedangkan saudaramu memerlukan pula kepada pertolongan, maka barulah anda berikan pertolongan kepadanya. Tetapi jangan pula anda menunggu sampai ia meminta dulu baru diberikan, tetapi hendaklah anda menawarkan terlebih dulu. Jika anda berdiam diri sehingga ia terpaksa meminta, maka sikap itu adalah suatu kecuaian dalam soal persaudaraan.
Kedua: Tingkat kedua ialah dengan menganggap saudaramu seperti dirimu sendiri. Anda redha berkongsi dengannya dalam harta kekayaan dan segala milik anda, sehingga anda sanggup membahagi dua harta benda dan kekayaan anda bersamanya.
Ketiga: Tingkat yang paling tinggi sekali, iaitu dengan mendahulukan hajat dan keperluannya atas hajat dan keperluan anda sendiri. Sifat seumpama ini hanya ada pada orang-orang dalam tingkatan para siddiqin, dan ia merupakan tingkatan para pencinta.
Dan puncak dari segala tingkatan-tingkatan ini, ialah melebihkan hak orang lain atas hak peribadi sendiri, maka sayugialah anda perhatikan semua tingkatan-tingkatan ini pada diri anda. Kiranya tidak ada satu pun dari ketiga-tiga tingkatan ini pada diri anda, maka ketahuilah, bahwasanya ikatan persaudaraan itu masih belum terikat lagi dalam batin anda. Adapun pergaulan yang berlaku sehari-hari dengan saudara mara itu, tiada lain melainkan semacam pergaulan yang rasmi saja, tidak ada kesan apa pun yang tertinggal di dalam akal atau agama.
Berkata Maimum bin Mahran: Barangsiapa yang suka berkawan, tetapi tidak suka melebihkan kawan atas diri sendiri, maka lebih baik ia berkawan dengan ahli kubur.
Setengah ahli agama masih belum dapat menerima darjat pertama dari tingkatan-tingkatan yang tiga tadi sebagai sifat yang diredhai oleh mereka.
Diriwayatkan bahwa Utbah al-Ghulam rahimahullah mengunjungi rumah seorang kawan yang telah diakuinya sebagai saudara, lalu berkata: Aku perlukan dari hartamu sekadar 4,000 dirham. Jawab rakannya: Ambillah 2,000 saja! Utbah enggan menerimanya malah ia mencela orang itu, katanya: Sungguh tak kusangka bahwa anda telah memilih dunia dari Allah Ta’ala. Tidakkah anda merasa malu mendakwakan persaudaraan kerana Allah, kemudian anda berkata semacam ini?
Adapun tingkatan yang paling tinggi sekali dari tingkatan persaudaraan itu, maka Allah telah menjelaskan sifatnya sepertimana yang ditunjukkan kepada kaum Mu’minin yang berikut dalam firmanNya:
 
“Dan urusan mereka dipermusyawaratkannya antara sesama mereka, dan mereka sentiasa membelanjakan apa-apa yang Kami memberikan rezeki kepada mereka.”   (asy-Syura: 38)
 
Yakni, kaum Mu’minin itu menjadi syarikat atau kongsi dalam harta benda sesama sendiri, tidak ada bedanya harta seorang dengan yang lainnya. Bahkan ada di antara mereka itu yang enggan mengaku kawan kepada orang yang berkata: Ini sandalku, yakni ia telah mementingkan dirinya sendiri bila mengatakan sandal itu miliknya.
Ada di antara mereka itu yang terus memerdekakan hamba sahayanya disebabkan kedatangan seorang teman atau saudara ke rumahnya, lalu mengambil dari hartanya sekadar keperluan saudara itu sedangkan ia tidak ada di rumah. Perbuatan memerdekakan hamba sahaya itu kerana terlalu gembira dengan perilaku kawannya tersebut.
Berkata Zainul Abidin Ali Ibnul-Hussain r.a kepada orang ramai: Pernahkah seseorang di antara kamu memasukkan tangannya ke dalam saku atau kocek kawannya seraya mengambil apa yang diperlukan olehnya tanpa izin? Mereka berkata: Tidak pernah! Maka beliau berkata lagi: Kalau begitu kamu sekalian belum boleh dikatakan sahabat.
Ibnul Umar r.a pula berkata: Seorang sahabat Rasulullah s.a.w. telah menerima hadiah kepala kambing dari sahabatnya, tetapi dia telah menolaknya dengan alasan ada sahabat yang lain yang lebih berhajat daripadanya, maka kepala kambing itu pun dibawalah kepada sahabat yang dikatakan lebih berhajat itu, tetapi sahabat itu juga telah menolaknya, dengan alasan bahwa di sana ada orang lain yang lebih berhajat daripadanya. Seterusnya kepala kambing itu pun bertukar tangan dari seorang kepada yang lain, sehingga berkeliling ke tangan tujuh orang dan akhirnya sampai semula ke tangan orang yang pertama itu sekali lagi.
Berkata Abu Sulaiman ad-Darani: Andaikata seluruh isi dunia ini kepunyaan saya, lalu saya letakkannya ke dalam mulut salah seorang dari sahabat-sahabatku, maka saya masih merasakan terlalu sedikit; iaitu disebabkan membelanjakan sesuatu ke atas sahabat itu lebih utama daripada bersedekah terhadap kaum fakir miskin.
Berkata Ali r.a.: Dengan hanya dua puluh dirham yang dapat aku berikan kepada saudaraku kerana Allah adalah lebih kucintai daripada dapat bersedekah dengan seratus dirham ke atas orang-orang miskin.
Termasuk kesucian diri dalam persaudaraan ialah bersenang lenang di rumah sahabat, sebagaimana ianya menjadi amalan sebahagian terbesar dari para Salaf Saleh. Allah telah berfirman:
 
“Ataupun di rumah yang kamu miliki kunci-kuncinya atau di tempat kawanmu.”       (an-Nur: 61)
 
Maksud dari ayat di atas ialah sekiranya asa seorang sahabat yang menyerahkan kunci rumahnya kepada sahabat yang lain, serta mengizinkan sahabat itu untuk bertindak sesuka hati di dalam rumahnya itu. Jadi pada mulanya sahabat itu memelihara diri supaya tiada memakan sesuatu dalam rumah itu menurut hukum taqwa, sehingga Allah turunkan ayat yang tersebut di atas, yang mengizinkan untuk bersenang lenang dalam mengecap makan-minum kawan-kawan dan rakan-rakan di rumah masing-masing.
 
(2)              HAK MENOLONG DENGAN JIWA DAN RAGA
 
Di dalam soal menunaikan hajat seseorang sahabat dan mengusahakan semua keperluannya serta mengutamakan hajat-hajat kawan atas diri sendiri itu ada pula tingkatan-tingkatannya. Tingkatan yang paling rendah sekali ialah memenuhi hajat dan keperluan kawan, bila ia memintanya, sedangkan kawan yang diminta bantuan itu berkuasa untuk membantunya pula. Bila diberikan bantuan, hendaklah dengan wajah yang manis dan rasa senang, serta melahirkan tanda kegembiraan, kerana kawan itu sanggup menerima kurniaannya.
Setengah orang berkata: Apabila anda memohon pertolongan dari saudaramu pada sesuatu keperluan, sedangkan ia tiada memenuhi permohonan anda itu, maka hendaklah anda ingatkannya kali kedua, kerana mungkin sekali ia telah terlupa. Tetapi sesudah itu jika ia masih tidak mengendahkan anda lagi, maka hendaklah anda membaca: Allahu Akbar kepadanya (seolah-olah anda berdiri sedang sembahyang jenazah --- pent), kemudian bacakan ayat al-Quran ini:
 
“Dan orang-orang yang mati itu, akan dibangkitkan oleh Allah.”           (al-An’am: 36)
 
Di antara para salaf, ada yang mengambil berat terus mengenai hal-ehwal keluarga dan anak-anak sahabatnya, selepas wafatnya sahabat itu sepanjang masa 40 tahun. Ia mencukupkan semua keperluan mereka, dan sentiasa menziarahi mereka serta memberikan berbagai-bagai bantuan moral material setiap kali mereka memerlukannya. Pendekkata, keluarga itu tidak akan merasa kurang apa-apa, kecuali batang-tubuh ayah mereka yang telah meninggal dunia saja, malah mereka mendapati rakan-rakan ayah mereka dalam mengambil berat tentang hal-ehwal mereka itu, melebihi tanggungjawab ayah sendiri sewaktu hayatnya.
Antara tugas-tugas yang dijalankan oleh para salaf itu, ialah sering mengunjungi rumah-rumah para sahabat mereka, serta membawa segala keperluan ahli rumah itu, padahal sahabatnya dan seisi ahli rumah itu, tiada mengetahui siapakah yang memberikan bantuan itu. Dengan cara beginilah mereka binakan perasaan kasih sayang dan simpati dalam persudaraan mereka itu. Sebab persaudaraan yang tidak menelurkan apa-apa perasaan kasih sayang dan simpati antara sahabat yang lain itu tidak ada gunanya sama sekali.
Berkata Maimun bin Mahran: Orang yang tidak ada faedah persahabatannya, tentu tidak akan mudharat permusuhannya.
Kesimpulannya: Hendaklah dijadikan hajat dan keperluan saudaramu itu persis seperti hajat dan keperluan diri sendiri, malah kalau boleh lebih dipentingkan hajat dan keperluan mereka dari diri sendiri. Bahkan hendaklah anda sentiasa menyelidiki masa-masa timbulnya keperluan saudaramu itu, jangan sampau terlalai dengan hal ehwalnya sebagaimana anda tidak melalaikan tentang hal ehwal diri sendiri. Dan hendaklah anda tidak membiarkan saudaramu memulakan permintaan bantuan atau pertolongan, baru diberikan. Kemudian bila sudah dibantu, janganlah merasakan diri anda itu mempunyai hak atau budi ke atasnya, tetapi hendaklah dianggapnya sebagai anda terhutang budi kepadanya, kerana ia suka menerima jasa baikmu dan pertolonganmu untuk menghuraikan keperluannya.
Berkata Atha’: Perhatikanlah sahabat-sahabatmu itu didalam tiga persoalannya, iaitu:
(1)               Jika mereka sakit, hendaklah segera menziari mereka.
(2)               Jika mereka terlalu sibuk dengan urusan-urusan, maka berikanlah bantuan.
(3)               Jika mereka terlupa, maka hendaklah mengingatkan mereka.
 
Said Ibnul-Ash berkata pula: Sahabatku yang rapat kepadaku mempunyai tiga macam hak atasku, iaitu:
(1)               Jika ia datang kepadaku, niscaya aku mengalu-alukan kedatangannya.
(2)               Jika ia berbicara, niscaya aku berikan perhatian kepada perbicaraanya.
(3)               Jika ia duduk disebelahku, niscaya aku luaskan tempat untuknya.
 
Allah telah berfirman:
 
“Mereka itu mempunyai perasaan kasih sayang antara sesama mereka”         (al-Fath: 29)         
 
Ayat ini menunjukkan perasaan simpati dan perasaan hormat menghormati dan kasih-mengasihi antara sesama sahabat.
Seterusnya untuk menyempurnakan perasan simpati dan kasih sayang antara para sahabat, hendaklah jangan mengadakan jamuan makanan yang lazat atau mengadakan keramaian tanpa mengundangnya turut bersama mengecap makanan-makanan yang lazat itu, malah hendaklah merasa tidak senang bila ia tiada bersama-sama ataupun merasa kurang meriah bila ia terpisah dari sahabat-sahabatnya dalam keadaan-keadaan yang demikian.
 
(3)      HAK MEMELIHARA LIDAH
 
Dalam menunaikan hak sahabat dalam memelihara lidah ialah dengan berdiam diri suatu kala dan berbicara di kala yang lain.
Cara berdiam diri itu ialah tiada menyebut-nyebut keburukan-keburukan kawan di masa dia hadir di hadapan kita ataupun dia tiada. Malah jika kita tahu ada keburukannya, kita buat-buat tidak tahu saja, dan kalau ada orang yang menyebutnya, kita harus pura-pura tidak tahu, dan jangan sampai kita menambah-nambah pula atau membuka pintu perdebatan mengenai keburukan kawan itu. Dan jangan pula kita merisik-risik tentang kekurangannya atau menungkit-ungkit perihalnya.
Andaikata kita lihat ia sedang menuju ke suatu usaha, atau sedang menunaikan sesuatu keperluan, maka janganlah kita bertanyakan tentang maksud dari usahanya itu, dari mana puncanya dan datangnya. Mungkin sekali dia tidak ingin memberitahu kita tentang rahasia perusahaannya itu, sehingga ia terpaksa berbohong kerananya.

Apabila diberitahukan kepada kita sesuatu rahasia, maka hendaklah kita menyimpannya baik-baik, jangan sampai kita bocorkan rahasia itu kepada sesiapa pun, meskipun kepada salah seorang sahabat yang paling rapat dengannya. Rahasia itu mestilah disimpan baik-baik, walaupun sesudah itu berlaku pergisiran atau perselisihan-faham antaranya dengan kita, namun rahasia mestilah dijaga. Jika kita bocorkan juga, maka itu adalah sikap orang yang tercela tabiatnya dan kotor batinya.

Seterusnya, hendaklah kita tidak mencela rakan-rakan yang disayanginya, begitu pula dengan isteri dan anak-anaknya. Andaikata kita mengetahui ada orang lain yang mencacinya, maka janganlah pula kita menyampaikan caci-cela itu kepadanya. Kerana ada kata pepatah: Orang mencacimu itu ialah orang yang menyampaikan cacian orang lain, Sebaik-baiknya, bila mendengar ada orang yang memuji sahabat kita, kita sampaikan kepadanya, kerana yang demikian itu akan menimbulkan rasa gembira dalam hatinya, dan dia pula akan berterima kasih kepada kita kerana kita sampaikan berita itu, kemudian itu akan menimbulkan rasa gembira dalam hatinya, dan dia pula akan berterima kasih kepada kita kerana kita sampaikan berita itu, kemudian dia akan merasa senang dengan orang yang memujinya itu. Menyimpan berita itu, samalah seperti orang yang busuk hati dan hasad.

Pendek kata, hendaklah kita tiada menyebut-nyebut kata-kata yang boleh menimbulkan kemaraham atau perasaan benci dalam hatinya, melainkan bila wajib kita berkata terus terang kepadanya dan tidak ada jalan lain lagi untuk menahannya; iaitu seperti mengingatkan kepada suruhan agama yang mesti ditunaikan atau larangan yang patut dijauhi. Dalam hal serupa ini, tidak boleh berdiam diri, malah berdosa jika menutup mulut. Meskipun  berkata terus terang begitu akan menimbulkan kemarahannya, namun kita harus tiada mengendahkan yang demikian itu. Sebab itu sebenarnya serupa dengan melakukan suatu kebajikan bagi faedahnya, walaupun dianggap sebagi suatu perkara buruk pada zahirnya.

Adapun menyebut-nyebut tentang keburukan-keburukannya, aib-aibnya serta aib-aib anak-anaknya, maka itulah yang dikatakan ghibah atau mengumpat dan hukumnya adalah haram atas setiap orang Muslim.
Anda dilarang dari perkara ini ialah disebabkan dua perkara:

Pertama: Cuba anda perhatikan terlebih dulu perihal diri anda sendiri. Kiranya anda dapati dirimu ada satu saja dari perkara yang tercela itu, maka sudah cukuplah bagi anda untuk menahan diri daripada mencela orang lain. Memadailah anda fahamkan, bahwa dia tiada berdaya untuk menahan dirinya dari melakukan perkara yang tercela itu, sepertimana anda juga tidak berkuasa untuk mengekang diri dari perkara-perkara bala yang menimpa atas diri sendiri. Janganlah anda memandang terlalu berat suatu kelakuan yang tercela daripadanya, kerana siapakah orangnya yang boleh dikatakan terlepas dari celaan dan cemuhan?!

Kedua: Ketahuilah, kiranya anda ingin mencari kawan seorang yang bersih dari segala aib dan keburukan, anda akan terpaksa mengasingkan diri dari sekalian manusia, sedangkan anda masih belum ketemui orang itu lagi. Sebab tiada seorang pun di dalam dunia ini, melainkan ada padanya perkara-perkara yang baik dan perkara-perkara yang buruk. Kiranya kebaikannya itu lebih banyak dari keburukannya, maka itulah sebaik-sebaik kawan yang dicari dan tidak ada lebih baik dari itu.

Ingatlah bahwa sifat seorang Mu’min yang mulia itu, hatinya sentiasa mengenang-ngenangkan kebaikan kawan agar timbul dalam hati kawan itu perasaan saling hormat-menghormati, sayang-menyangi dan perasaan suka memuliakan kawan yang lain. Sebaliknya sifat seorang munafik pula, pekertinya buruk, hatinya selamanya akan memendam segala macam keburukan orang lain dan keaibannya.

Berkata Ibnul-Mubarak: Orang Mu’min itu selalu menerima keuzuran (jika ada orang membuat salah – pent) dan orang munafik selalu mencari-cari kesalahan orang lain.

Al-Fudhail berkata pula: Kepahlawanan itu ialah memaafkan segala kekhilafan kawan-kawan.
Oleh kerana itulah maka Rasulullah s.a.w telah bersabda:
 
“Berlindunglah dari jiran yang jahat pekertinya; bila melihat kebaikan ditutupnya, dan bila melihat keburukan diheboh-hebohkannya.”
 
Sebagaimana kita wajib memelihara lidah dari menyebut-nyebut segala keburukan kawan, begitu juga kita wajib memelihara hati dari segala sangkaan buruk terhadapnya. Sebab sangkaan buruk di dalam hati iti dikira ghibah juga. Dan ghibah atau mencaci di dalam hati adalah dilarang keras oleh agama. Dan batasannya supaya kita tidak mengira semua amalan kawan itu buruk, tetapi sekadar yang boleh kita kira semuanya bertujuan baik. Tetapi jika sudah terang, bahwa amalan itu sememangnya buruk dengan penuh keyakinan dan penyaksian mata, sebaik-baiknya dikira saja bahwa perkara itu berlaku daripadanya kerana terlalai atau terlupa, supaya kita terjauh dri buruk sangka, Sebab yang demikian itu akan menarik kita untuk mengintip rahasia orang dan mencari-mencari kesalahan orang lain. Nabi s.a.w. telah bersabda:
 
Janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain, jangan mengintip-intip rahasia mereka, janganlah memutuskan perhubungan, jangan bermusuh-musuhan dan jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara.”

Jadi menutup keburukan-keburukan orang lain dan pura-pura tidak nampak atau tidak tahu mengenai keburukannya itu, adalah sikap yang patut dilengkapi oleh ahli agama. Dan ketahuilah, bahwasanya tidak akan sempurna iman seseorang Muslim itu, selagi ia tidak mencintai diri saudaranya sepertimana ia mencintai dirinya sendiri. Dan sekurang-kurangnya, hendaklah ia memperlakukan terhadap saudaranya, sebagaimana ia berharap orang lain memperlakukan terhadap dirinya sendiri.
Adapun punca segala kecuaian dalam soal menutup keaiban orang lain, atau suka membocorkan rahasia kawan, ialah bersumber dari penyakit yang terpendam di dalam hati; iaitu kedengkian (hasad). Barangsiapa yang menyimpan perasaan dendam di dalam hatinya terhadap seseorang Muslim, maka imannya masih lemah dan tumpul, dan perkara ini amat membahayakan diri manakala hatinya dikira busuk, tiada sesuai untuk bertemu dengan Allah s.w.t.
Di antara hak-hak kawan yang lain yang harus dipelihara ialah: Tidak membocorkan rahasia yang dipercayakannya kepada kita. Kita boleh mengingkarinya, jika perkara yang dilakukannya itu tidak baik meskipun dengan berbohong, kerana bercakap benar itu bukanlah wajib pada semua keadaan. Sayugialah, sebagaimana seseorang itu harus menutup keaiban dirinya dan rahasia-rahasianya yang buruk, sekalipun ia terpaksa berbohong kerananya, maka terhadap keaiban dan rahasia saudaranya, itu dikira satu kedudukan dengannya; kedua-duanya laksana orang yang satu, tiada beda antara keduanya melainkan dalam tubuh badan saja. Inilah yang dikatakan persaudaraan atau persahabatan yang hakiki dan tulen.
 
Sabda Rasulullah s.a.w.:
 
“Barangsiapa menutup rahasia saudaranya, niscaya Allah akan menutup rahasianya di dunia dan di akhirat.”
 
Sabdanya lagi:
 
“Apabila seseorang itu menyampaikan sesuatu berita, kemudian ia berpaling (pergi dari situ), maka ketahuilah bahwa berita itu adalah amanat.”
 
Lagi sabda baginda:
 
“Majlis-majlis (perbicaraan dalam perkumpulan) adalah amanat.”
 
“Hanyasanya dua orang yang berbicara dalam suatu majlis itu adalah amanat, dan tiadalah boleh bagi seseorang dari keduanya membocorkannya apa-apa rahasia yang tiada disenananginya.”
 
Pernah ditanyakan kepada seseorang: Bagaimana anda memelihara rahasia? Jawabnya: Aku menjadi kuburnya. Sesungguhnya dada orang yang merdeka itu merupakan kuburnya segala rahasia.
Pernah diceritakan, ada seseorang menyatakan rahasia hatinya pada seorang kawan, kemudian ia bertanya kepada kawan itu: Ingatah anda apa yang aku bicarakan tadi? Jawabnya: Entahlah, aku sudah lupa.
Al-Abbas, bapa saudar Nabi s.a.w. pernah memesan kepada puteranya Abdullah, katanya: Aku lihat orang ini (maksudnya) saiyidina umar Ibnul-Khattab r.a.) sering mengkedepankan engkau dari banyak orang-orang yang tua, maka peliharalah nasihatku yang lima ini:
(1)               Janganlah engkau bocorkan rahasianya sama sekali
(2)               Janganlah engkau mencaci orang lain dihadapannya
(3)               Janganlah engkau membiasakan bohong kepadanya
(4)               Janganlah engkau melanggar perintahnya
(5)               Janganlah sampai ia melihat sesuatu pengkhianatan berlaku daripadamu.
 
Asy-Sya’bi memberi komennya terhadap ucapan di atas, katanya: Setiap satu dari mutiara kata lima ini, lebih berharga daripada seribu kata.
Di antara hak kawan lagi ialah: Meninggalkan perbantahan atau pertengkaran terhadap segala yang diucapkan oleh saudaramu.
Berkata Ibnu Abbas: Jangan ajak bertengkar pada orang yang kurang akal, nanti ia akan membahayakan kamu. Jangan pada orang yang bersabar, nanti kamu dibencinya pula.
Rasullullah s.a.w telah bersabda:
 
“Barangsiapa meninggalkan pertengkaran sedang ia bersalah, akan dibina baginya sebuah rumah di dalam halaman syurga. Dan barangsiapa meninggalkan pertengkaran sedang ia benar (tidak salah), akan dibina baginya sebuah rumah di tempat tertinggi dalam syurga.”
 
Hadis tersebut menunjukkan betapa toleransi Agama Islam, padahal meniggalkan yang salah itu adalah wajib hukumnya. Tetapi Hadis itu telah menjadikan pahala melakukan sunnat di sini lebih besar. Sebab berdiam diri ketika dalam kebenaran itu lebih berat tekanannya atas diri daripada berdiam diri ketika dalam kesalahan atau kebatilan, dan sebenarnya pahala itu dikira atas kadar tanggungan.
Ingatlah, bahwa sebab yang paling berat sekali untuk menyalakan api kedengkian dalam hati sesama saudara, ialah dengan menimbulkan pertengkaran dan perbantahan. Kedua-dua sifat ini merupakan punca utama kepada permusuhan dan putus perhubungan. Bukanlah berputus hubungan itu mula-mulanya berlaku dengan timbulnya pendapat-pendapat yang berbeda-beda, kemudian dengan kata-kata yang tak senang didengar oleh telinga, kemudian dengan beradu kekuatan atau berpukul-pukulan.
Nabi s.a.w. telah bersabda:
 
“Janganlah kamu bermusuh-musuhan, jangan benci-membenci, jangan dengki-mendengki, jangan berputus hubungan antara satu dengan yang lain dan jadilah kamu sekalian sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara-mara.”
 
Baginda bersabda lagi:
 
“Seseorang Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain, tiada boleh menganiyainya, atau menghalangi keperluannya, atau menghinanya. Memadailah seseorang itu dikira jahat, apabila ia menghina saudaranya Muslim yang lain.”
 
Ketahuilah, bahwa seberat-berat penghinaan terhadap kawan telah melakukan perbantahan terhadapnya, sebab orang yang membantah kata-kata kawannya itu mungkin menganggap kawan itu bodoh, atau lalai, atau cuai dari memahami sesuatu perkara menurut semestinya. Itulah yang dikatakan penghinaan yang menyempitkan dada dan mengacau jiwa.
Abu Umamah meriwayatkan sebuah Hadis katanya: Pada suatu ketika Rasulullah s.a.w datang ke tempat kami, sedang kami lagi berbantah-bantahan, maka baginda pun murka lalu bersabda:
 
“Tinggalkanlah pertengkaran dan berbantah-bantahan, sebab amat sedikit sekali kebaikannya. Hindarkanlah pertengkaran dan berbantah-bantahan sebab tidak seberapa manfaatnya, malah ia akan menarik kepada permusuhan dan perselisihan antara sesama saudara.”
 
Setengah para salaf berkata: Orang yang mengata-nista saudaranya atau membantah-bantahnya, adalah orang yang rendah pekertinya dan yang telah lenyap penghormatanya dirinya.
Yang lain pula berkata: Awas! Jangan sekali-kali berbantah-bantahan dengan orang ramai. Sebab anda takkan berdaya menolak tipu daya seorang penyabar, atau menahan bencana seorang jahat.
Al-Hasan berkata pula: Tiada akan terbeli permusuhan seorang dengan kasih-sayang seribu orang.
Pendek kata tidak ada gunanya berbantah-bantahan, selain dari ingin menampakkan diri sebagai orang yang banyak akal dan lebih utama, serta menampakkan diri kawannya sebagai orang yang rendah dan masih bodoh. Bukannkah itu menandakan takabbur dalam diri, menyimpan perasaan sombong, suka menghina dan mencaci orang lain sebagai kurang akal, bodoh dan jahil. Tidak ada pengertian lain yang lebih tepat dari yang tersebut itu, maka bagaimana dapat dibentuk persaudaraan yang sejati dan persefahaman.
Ibnu abbas pernah meriwayatkan dari Rasulullah s.a.w katanya, sabda baginda:
 
“Janganlah anda membantah saudaramu, dan janganlah pula bersenda gurau dengannya (yakni yang berlebih-lebihan), dan bila berjanji suatu perjanjian, maka janganlah anda memungkirinya.”
 
Sabda baginda lagi:
 
“Kamu tidak mungkin akan menguasai orang ramai dengan harta kekayaan kamu, tetapi kuasailah mereka dengan wajah yang berseri-seri dan budi pekerti yang luhur.”
 
Adapun sifat berbantah-bantahan itu adalah berlawanan dengan sifat budi pekerti yang luhur. Dan ketahuilah, bahawasanya asasnya persaudaraan itu ialah permuafakatan dalam perbicaraan, perlakuan dan sayang-menyayangi antara sesama saudara.
 
(4)              (4) HAK MEMELIHARA LIDAH DALAM UCAPAN
 
Persaudaraan itu bukanlah semata-mata dengan menutup mulut dari menyebut-nyebut segala yang dibenci oleh saudara itu, malah menyebut-nyebut segala yang disukai dan digemarinya juga, bahkan yang akhir ini lebih utama lagi. Sebab jika memadai dengan berdiam diri saja, maka lebih baiklah kita bersahabat dengan ahli-ahli kubur. Jadi nyatalah, bahwa tujuan utama persaudaraan itu, ialah supaya kita menimbulkan kebaikan kepada saudara kita, dan bukanlah dengan semata-mata menghindarkan dirinya dari gangguan atau bahaya yang mungkin kita lakukan terhadapnya.
 
Sememangnya berdiam diri dari menyebut-nyebut keburukan kawan itu, seperti menolak bahaya daripadanya, tetapi yang patut dilakukan juga ialah menyebut-nyebut kebaikannya dan memuji-mujinya. Tambahan lagi. Sewajarnyalah kita bertanyakan hal-ehwalnya seperti bertanyakan kalau ada sesuatu halangan yang mungkin menimpa dirinya, lalu kita melahirkan perasaan kurang senang dan mengambil berat mengenainya. Ataupun jika kawan sakit, kita tunjukkan perasaan dukacita kalau terlalu lambat sembuh dari penyakit itu. Ataupun jika berlaku lain-lain hal yang mungkin tiada menyenanginya. Ataupun jika berlaku lain-lain hal yang mungkin tiada menyenanginya, maka hendaklah kita turut melahirkan perasaan simpati terhadapnya dengan ucapan dan perbuatan. Sebaliknya jika hal yang berlaku itu mendatangkan rasa gembira dan senang dalam hatinya, maka hendaklah kita turut melahirkan perasaan simpati terhadapnya dengan ucapan dan perbuatan. Sebalinkya jika hal yang berlaku itu mendatangkan rasa gembira dan senang dalam hatinya, maka hendaklah kita turut melahirkan perasaan yang sama terhadapnya dengan ucapan, ataupun kita turut bersama-sama bergembira kerana peristiwa atau sempena itu.
 
Pendek kata pengertian persaudaraan itu ialah bersama-sama berkongsi jiwa dalam kesenangan dan kesusahan.
 
Berkta Rasulullah s.a.w dalam sabdanya.
 
“Kiranya seseorang kamu mencintai saudaranya, maka hendaklah diberitahukan kepadanya.
Sebabnya Rasulullah s.a.w. menyuruh kita memberitahukannya kerana hal itu akan melahirkan perasaan kasih sayang yang lebih. Jika kawan anda mengetahui, bahwa anda mencintainya, tentulah ia akan mencintai anda sama, bahkan barangkali lebih dari itu. Demikianlah cinta antara kedunya itu akan terus bertambah dari masa ke semasa dan cinta antar Mu’min dengan Mu’min yang lain, adalah amat dituntut di dalam syariat dan paling dikasihi oleh Agama Islam.
 
Oleh itu juga, maka Rasulullah s.a.w telah menunjukkan kepada kita jalan ini, dengan sabdanya:
 
“Beri memberilah antara kamu, niscaya kamu akan cinta-mencintai antara sesama kamu”
 
Di antaranya hendaklah anda memanggilnya dengan nama-nama yang amat disukai olehnya sama ada pada masa ia berada di hadapan anda ataupun tidak.
 
Berkata Umar Ibnul-Khattab r.a.: Tiga perkara akan menimbulkan kasih sayang saudaramu kepadamu:
 
(1)               Hendaklah anda memberi salam kepadanya bila bertemu
(2)               Hendaklah meluaskan tempat duduk baginya dalam majlis.
(3)               Hendaklah memanggilnya dengan sebaik nama yang disukainya.
 
Juga seharusnyalah anda memuji perilakunnya yang baik kepada orang-orang yang memang dia senang kalau diceritakan tentang perilakunya. Itu juga akan membawa sebab rasa gembiranya kepada anda. Ataupun anda memuji anak-anaknya, isterinya, usahanya dan perbuatannya yang baik, malah patut juga anda memuji akal pemikirannya, budi pekertinya, bentuk dna rupanya, tulisannya, syair-syairnya, karya-karyanya dan segala apa saja yang boleh menimbulkan kegembiraan pada diri kawan itu. Tetapi itu semua tidak boleh dilakukan secara berpura-pura, atau dengan itu bohong, atau secara berlebihan-lebihan, hanya yang dibolehkan ialah mengindahkan mana-mana berita yang patut diindahkan saja.
Lebih digalakkan lagi, ialah supaya anda menyampaikan pujian orang jika memang ada yang memujinya, kemudian anda tunjukkan rasa gembira atas pujian itu, kerana menyembunyikan berita itu boleh dikira semacam dengki dan iri hati.
Selain itu, hendaklah anda berterima kasih kepada kawan anda, bila dia membuat sesuatu perkara baik terhadap anda. Bahkan wajar sekali anda berterima kasih atas cita-citanya yang baik, meskipun dia belum sempat menyempurnakan cita-cita itu.
Lebih berkesan lagi dalam menarik rasa cinta kawan anda, ialah membela dirinya pada masa ia absen (tidak hadir); iaitu apabila ada orang mengkecam kehormatannya, sama ada dengan ucapan yang terang-terangan ataupun sindiran. Sebab hak persaudaraan itu ialah menyegerakan diri untuk melindungi kawan dalam segala hal, dan menolongnya menentang orang yang mencacinya, sehinggakan jika perlu boleh dikeraskan suara dalam menangkis kecaman dan cacian orang itu. Mendiamkan diri dalam persoalan seumpama ini akan menyempitkan dadanya, dan menyebabkan kawan melarikan diri tidak ingin bersahabat terus dengan anda. Ini merupakan suatu kecacatan dalam hak persaudaraan. Jadi membiarkan saja orang lain mencemarkan kehormatan kawan tanpa membuat sesuatu, samalah seperti membiarkan orang lain mengoyak-ngoyakkan dagingnya di hadapan anda. Sejelek-jelek kawan, ialah bila ia melihat kawannya sedang diserang oleh anjing, dagingnya digigit-gigit oleh anjing tadi, padahal dia berdiam diri saja menonton kejadian itu berlaku di hadapan matanya. Dia tiada mempunyai belas kasihan atau simpati untuk mempertahankannya. Dan sudah memamng di akui, bahwa mencemarkan kehormatan diri itu pada tekanan jiwa, adalah lebih berat ditanggung daripada dagingnya dikoyak-koyak oleh gigitan anjing. Sebab itulah Allah s.w.t. telah menyamakan orang yang mencemarkan kehormatan orang lain itu dengan memakan daging saudaranya yang sudah mati.
 
Firman Allah Ta’ala:
 
“Sukakah seseorang kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati?  (al-Hujurat: 12)
 
Jelaslah, bahwasanya melindungi kawan dengan menolak celaan musuh-musuhnya dan menentag orang-orang yang mencacinya itu adalah wajib dan menentang yang tulen.
Setengah orang berkata: Setiap kali kawanku dicaci orang, melainkan kugambarkan dirinya berada di hadapanku, maka akan kuucapkan apa-apa yang patut didengarnya, jika ia hadir.
Tugas yang lain terhadap kawan, ialah mengajarnya ilmu pengetahuan yang berguna serta memberikan nasihat yang berfaedah. Sebab hajat kawan kepada ilmu pengetahuan tidak kurang dari hajat kawan kepada ilmu pengetahuan tidak kurang dari hajatnya kepada harta kekayaan. Maka jika anda kaya dengan ilmu pengetahuan, sayugialah anda membantu mengajarnya dari kelebihan ilmu yang ada pada anda, dan menunjukinya ke jalan mendatangkan baginya manfaat dunia dan akhirat.
Andaikata sesudah anda mengajar dan menunjukkannya jalan yang benara, malah dia tidak menurut petunjuk itu, maka hendaklah anda memberi masihat; iiatu dengan mengingatkannya tentang bencana-bencana perbuatan itu serta dengan mengingatkannya tentang bencana-bencana perbuatan itu serta faedah-faedahnya pula, jika ditinggalkan kelakuan itu. Kemudian diingatkannya pula tentang perkara-perkara yang harus dibencinya, dunia dan akhirat, mudah-mudahan ia menginsafi dirinya dan tersedar akan kesalahan-kesalahan atau keburukan yan dilakukannya.
Teguran dan nasihat itu hendaklah disampaikan secara rahsia, supaya tiada seorang pun yang mengetahuinya, kerana nasihat yang disampaikan di hadapan khalayak ramai itu, bukanlah teguran atau nasihat, melainkan suatu kecemaran yang memalukan. Teguran yang disampaikan secara rahsia itulah yang dinamakan belas kasihan dan nasihat yang sebenarnya.
Berkata Zun-Nun: Bersahabat kepada Tuhan dengan menurut perintahNya. Bersahabat kepada makhluk dengan mengambil nasihatnya. Bersahabat kepada nafsu dengan meninggalkan keiginannya.
Janganlah menyangka bahwa menasihati seorang kawan itu akan menyebabkan hatinya tak senang, kerana mengingatkan apa yang ia tiada mengetahui itu, merupakan tanda belas kasihan dan itulah yang dinamakan persepakatan hati – yang maksudnya di sini ialah jiwa orang-orang yang waras fikirannya. Adapun orang-orang yang kurang akalnya, maka tentu sekali tiada boleh dikira dalam kategori di atas tadi. Ketahuilah, bahwa orang yang mengingatkan kamu atas perbuatanmu yang jahat, atau menegur kelakuanmu yang tak senonoh supaya kamu mengubahnya itu, samalah seperti orang yang memberitahu kamu; ada seekor ular atau kala jengking dikakimu, dan binatang itu hampir pula membinasakan kamu. Andai kata kamu marah kepada orang yang memberitahu itu, tentulah amat dahsyat sekali kebodohan kamu itu?!
Kelakuan-kelakuan yang buruk itu samalah seperti kala-jengking dan ular, sebab ia akan membinasakan kamu di akhirat kelak. Kelakuan-kelakuan itu akan merosakkan hati dan jiwa, dan pedihnya lebih hebat daripada anggota dan tubuh bdan yang digigit ular atau kala jengking, kerana kelakuan-kelakuan yang tak senonoh itu dijadijan Allah dari api neraka yang bernyala-nyala.
Oleh kerana itulah maka Umar Ibnul-Khattab r.a. meminta para sahabatnya untuk menunjukkan keaibannya. Beliau berkata: Moga-moga Allah merahmati orang yang menunjukkan keaiban saudaranya.
Salah seorang para salaf menulis kepada saudaranya, katanya: Ketahuilah wahai saudaraku, bahwa orang yang selalu membaca al-Quran sedangkan hatinya amat terpikat kepada harta kekayaan dunia, maka saya belum yakin bahawasanya ia tiada tergolong orang-orang yang suka mengejek-ejek keterangan-keterangan Allah Ta’ala.
Allah s.w.t telah mensifatkan orang-orang yang suka berbohong itu dengan sikap orang yang membencikan orang-orang yang menyampaikan nasihat, firmanNya:
 
“Akan tetapi kamu tiada menyukai orang-orang yang memberikan nasihat.” (al-A’raf: 78)
 
Ini sekiranya keaiban itu dilakukan secara tidak sengaja atau secara lalai. Akan tetapi sekiranya keaiban itu dilakukan dengan sengaja, maka hendaklah mengambil sikap lemah-lembut dalam menyampaikan nasihat atau teguran. Sekali denagn sindiran dan sekali lagi dengan terang-terangan, dengan syarat tidak sampai menimbulkan kebosanannya. Jika anda dapati bahwa nasihat itu tida memberi apa-apa kesan pada dirinya, malah semakin dinasihati semakin menjadi-jadi kelakuan tak baik itu ditunjukkannya, maka berdiam diri itu adalah lebih utama. Itu semua jika berkaitan dengan maslahat-maslahat kawanmu dalam hal-ehwal agama dan dunianya.
Adapun jika berkaitan dengan kepentingan diri kamu, di mana ia telah dicuaikan oleh kawan, maka hendaklah kamu menanggungnya dengan sabar dan cuba memaafkan dan melupakan saja, ataupun pura-pura tidak melihat. Melibatkan diri dalam menegur orang serupa itu tidak ada gunanya. Ya, jika keterlaluan kelakuan buruknya itu mungkin akan menyebabkan putus perhubungan antaranya dengan anda, maka memarahnya dengan secara rahasia itu lebih baik daripada menegur secara terus teranga, ataupun menulis surat kepadanya adalah lebih utama daripada mencelanya dengan lisan. Walaupun begitu, yang lebih utama dari ini semua ialah menahan diri dari bertindak, jika boleh.
 
 
(5)      HAK MEMAAFKAN KESALAHAN DAN KETELANJURAN
 
          Keterlanjuran kawan di dalam agamanya boleh ditegur secara lemah-lembut dengan jalan nasihat, sebagaimana yang telah kita sebutkan, sebelum ini. Jika kawan itu terus tidak mengendahkan nasihat, maka menurut pendapat para salaf, hendaklah memutuskan perhubungan dengannya. Setengah yang lain berpendapat boleh diteruskan perhubungan dan rasa kasih sayang dengannya, tetapi harus membenci segala kelakuannya yang buruk itu. Adapun ketelanjurannya terhadap diri kamu meskipun membosankan, tiada diragukan lagi utamanya dimaafkan dan menanggung dengan penuh daya-upaya segala kesalahannya itu. Malah harus dibalas dengan cara yang baik, ataupun mengharapkan sesuatu keuzuran daripadanya, sama ada dalam waktu yang dekat mahupun jauh.
          Ada orang berkata: Sewajarnyalah anda mencari alasan bagi keterlanjuran sahabatmu itu hingga 70 macam alasan (keuzuran). Andaikata jiwamu tiada dapat menerima alasan itu, maka jangan disalahkan orang lain melainkan dirimu sendiri. Katakanlah kepada dirimu ketika itu: Alangkah kerasnya hatimu itu. Sahabatmu mengemukakan keuzurannnya hingga 70 kali, kamu masih tidak mahu menerimanya Sebenarnya engkaulah yang tercela dan bukan sahabatmu!
          Al-Ahnaf berkata: Hak seseorang sahabat atasmu ialah agar kamu menanggung tiga macam perkara, iaitu:
(1)               Penganiayaan disebabkan kemarahannya
(2)               Penganiayaan disebabkan perubahan keadaannya
(3)               Penganiayaan disebabkan kesalahnnya
Walau bagaimanapun sekalipun, bila seorang sahabat mengemukakan sebab-sebab keuzurannya, sama ada bohong apatah lagi kalau betul, maka hendaklah anda menerima keuzuran itu, sebab orang Mu’min yang sejati ketika dalam keadaaran marah, ia segera pula redha dengan alasan yang dikemukakan kepadanya. Dan kalau mesti marah atau benci pun, maka janganlah bersikap keterlaluan.
Allah telah berfirman:
 
“Moga-moga Allah akan menukarkan keadaan kamu dengan orang-orang yang kamu bermusuh-musuhan itu dengan kasih sayang.”   (al-Mumtahinah: 7)
 
Berkata Umar Ibnul-Khattab r.a.: Awas, jangan sampai kecintaan kamu itu seperti dipaksa-paksakan, atau kebencian kamu pula seperti membinasakan. Maksudnya sehingga kamu merasa senang hati akan kebinasaan sahabatmu itu.
 
 
(6)      HAK MENDOAKAN SAHABAT
 
          Sewajarnyalah seorang sahabat mendoakan sahabatnya dengan doa yang baik-baik, bagi diri sahabat itu dan ahli rumahtangga serta sekalian orang yang dalam tanggunggannya, sebagaimana dia mendoakan bagi dirinya sendiri; sama ada sahabat itu masih hidup dalam dunia ini, mahupun sudah mati.
 
          Dalam sebuah hadis ada tertera:
 
          “Bila seseorang mendoakan bagi diri sahabatnya sedang ia tidak ada bersamanya, maka Malaikat akan berkata: Dan engkau juga akan menerima sepertinya juha.”
 
          Dalam Hadis yang lain pula:
 
          “Doa seseorang untuk saudaranya dalam masa ketiadaannya, tidak akan tertolak.”
 
          Abu Darda’ berkata; Aku sentiasa mendoakan untuk 70 orang dari sahabatku ketika akau dalam keadaan sujud terhadap Allah, aku sebutkan nama mereka satu-satu.
 


          Berkata Muhammad bin Yusof al-Ishfahani: Siapakah yang kiranya dapat disamakan dengan seorang sahabat yang saleh? Keluargamu membahagi-bahagikan harta peninggalanmu dan mereka mengkecap kenikamatan dari harta benda yang kamu wariskan untuk mereka. Padahal sahabat yang saleh itu duduk seorang diri berdukacita kerana kepergianmu, amat merasa bimbang dengan keadaan yang kamu sedang menghadapinya dan apa yang akan terjadi terhadap kamu, dia mengangkatkan tangan mendoakan kamu di tengah malam, manaka engkau sedang berada di dalam lapisan bumi.
 
          Berkata setengah para salaf: Mendoakan orang-orang yang sudah mati itu, samalah seperti mengirimkan hadiah-hadiah kepada orang-orang hidup.
 
(7)      HAK KEUNGGULAN JANJI DAN IKHLAS.
 
          Arti keunggulan di sini, ialah berdiri teguh atas cinta yang berterusan, hingga menemui maut, kemudian yang hidup akan meneruskan kecintaan itu terhadap anak buah si mati dan para sahabatnya. Sebab maksud cinta itu, ialah supaya berpanjangan hingga ke Hari Akhirat. Jika cintanya terputus sebelum mati, niscaya akan sesialah amalan dan hilanglah segala usaha.
 
          Diceritakan dari Rasulullah s.a.w., bahwa baginda pernah memuliakan seorang perempuan tua, lalu para sahabat bertanya sebabnya. Jawab baginda: Perempuan tua ini selalu datang ke rumah kami di waktu haya Siti Khadijah, dan sesungguhnya kemuliaan janji itu dari agama.
 
          Termasuk arti keunggulan kepada kawan ialah memelihara sekalian rakan-rakan dan sanak-keluarganya yang menggantungkan kehidupan mereka kepadanya. Mengambil berat tentang hal-ehwal mereka ini lebih berkesan dalm hati kawan it daripada mengambil berat tentang dirinya sendiri. Ia akan berlonjak gembira kerana ada orang yang mengambil tahu tentang kesusahan para tanggungannya yang mana itu menunjukkan pula tanda kukuhnya kasih sayang dan cinta seorang kawan kepada kawannya.
 
          Apabila seseorang itu berkasih sayang pada jalan Allah jangan biarkan kasih sayang itu bercampur aduk dengan dengki dan hasad baik dalam perkara agama ataupun dunia. Bagaimana hatinya sampai tergamak mendengkinya, padahal segala yanga ada dalam tangannya itu, adalah untuk kawannya dan segaa manfaat dan maslahat akan kembali kepada kawannya,
 
          Dengan contoh serupa inilah Allah s.w.t telah mensifatkan orang-orang yang bercinta pada jalan Allah dengan fimanNya:
 
          “Mereka tiada menyimpan keinginan dalam hati, terhadap apa yang diberikan kepada mereka, dan mereka mengutamakan orang lain dari diri sendiri.”   (al-Hasyr: 9)
 
            Jika ada keinginan di dalam hati, tentulah ada iri hati dan perasaan dengki.
         
          Termasuk dalam arti keunggulan lagi ialah: Jangan pai keadaannya berubah dalam perhubungan dengan sahabatnya andaikata ia mendapat pangkat, atau luas pengaruhnya, ataupun tinggi kedudukannya. Meninggikan diri ke atas rakan-rakan kerana sebab-sebab tersebut tadi adalah sifat yang tercela. Lihat apa kata penyair dalam maksud ini:
 
Manusia budiman bila dalam kemewahan sentiasa teringat kawan yang bersamanya dalam rumah yang buruk.
 
          Selanjutnya hendaklah anda ketahui, bahawasanya pengertian keunggulan itu bukanlah bila anda menyetujui rakan anda menjejaki jalan batil dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan agama yang suci, malah hendaklah anda menentangnya serta menasihatinya kerana Allah.
 
          Sebagai tanda kebenaran dan keikhlasan dalam persahabatan serta keunggulan dalam diri, hendaklah anda merasa berat bila hendak berpisah dengan kawan, tidak dapat ditanggung oleh diri biar apa pun sebabnya. Kata seorang penyair:
 
          Semua bencana zaman dapat kutanggung
          Hanya berpisah dengan kekasih saja berat padahnya.
 
          Ibnu Uyainah menyajak, katanya: Pernahku bergaul dengan sepuak kaum yang kini telah keberpisah dengan mereka selama 30 tahun. Tetapi hasrat perpisahan itu masih belum hilang lagi dari hatiku.
          Antara tanda keunggulan lagi, agar ia tiada mengendah perceksokan orang kan segala percekcokan orang lain terhadap kawannya, ataupun berkawan dengan musuh kawannya.
          Berkata Imam Syafi’I rahimahullah: Apabila kawanmu sudah mentaati kehendak musuhmu maka kedua-duanya telah bersyarikat dalam permusuhanmu.*
 
*        Aku berkata: Alangkah indahnya apa yang diucapkan oleh Ibnul Muqaffa’ dalam kitab ad-Durratul Yatimah bab ‘kawan’ mengenai kedudukan ini, katanya: Jika kau lihat kawanmu bersama musuhmu, janganlah kau merasa merah terhadapnya, kerana ia ketika itu adalah salah satu dari dua orang:
Pertama: Andaikata ia seorang yang boleh dipercayai, niscaya ia merupakan sebaik-baik kawan yang boleh memberi faedah kepadamu disebabkan terdekatnya kepada musuhmu. Jika ada bahaya yang dirancangkan oleh musuhmu dapat ia menghalangnya, jika ada keburukan dapat ia menutupnya; jika ada rahasia dapat ia memberitahumu. Adapun kawan itu apalah yang boleh menguntungkan kamu, bila ia berkawan dengan hanya orang-orang kepercayaanmu saja?
Kedua: Andaikata ia seorang kawan yang tidak rapat denganmu, maka dengan apa jalan engkau hendak menahannya dari berkawan dengan orang ramai, atau engkau hendak memerintahnya supaya jangan berkawan atau menghampiri, melainkan orang yang engkau tunjuk saja.
Kata-kata ini adalah sangat baik untuk dijadikan tauladan yang boleh menarik musuh kepada menginsafkan dirinya.

(8)      HAK MERINGANKAN DAN TIDAK MEMBERATKAN
          Hendaklah seseorang kawan itu tiada memberati kawannya dengan sesuatu perkara yang akan menjengkelkannya, bahkan hendaklah ia meringankan tanggungannya dengan memikul setengah dari kebutuhannya dan keperluannya, Jangan sekali-kali ia membebankan kawan itu untuk menunaikan sebahagian dari kewajiban-kewajibannya sendiri. Malah jangan pula ia mengharap sesuatu dari kasih sayangnya terhadap kawan itu, melainkan semata-mata kerana Allah Ta’ala saja, ataupun menganggapnya sebagai semacam sumbangan terhadap agamanya, dan berlapang hati untuk menemui Allah serta mendekatkan diri kepadaNya. Atas tujuan-tujuan serupa itulah ia menunaikan hak-hak kawan dan memberikan bantuan-bantuan kepadanya.
          Setengah para Salihin berkata: Sesiapa yang membebani saudaranya dengan sesuatu perkara yan tak dapat ditanggungnya, maka telah menganiayai saudara itu. Sesiapa membebani saudaranya pula dengan sesuatu yang pernah ia bebani sebelum itu, maka ia telah menyusahkannya. Dan sesiapa yang tidak pernah membebani saudaranya apa-apa pun, maka itulah orang yang paling utama dan paling unggul kepada sekalian saudaranya.
          Kesimpulannya, janganlah sampai ia menyusahkan kawannya sama sekali sehingga ia merasa tiada malu dengan kawan , sebagai mana ia tiada malu dengan diri sendiri.
          Berkata Ali r.a.: Sejelek-jelek kawan, ialah kawan yang sentiasa memberati kamu dengan perkara-perkara yang tak tertanggung, menyebabkan kamu bersikap serba-salah dan menyeret kamu kepada memuat berbagai alasan.
          Al-Fudhail berkata: Yang menyebabkan orang ramai putus perhubungan antara satu dengan yang lain ialh taklif; iaitu memberatkan diri orang lain dengan bermacam-macam permintaan. Seseorang kawan menziarahi kawannya, lalu ia memberatkan kawan itu dengan berbagai-bagai tanggungan, akhirnya kawan itu pun memutuskan perhubungan dengannya.
          Pernah Ja’far bin Muhammad as-Sadiq radhiallahu anhuma berkata: Seberat-berat kawan padaku, ialah kawan yang suka menyusahkan dirinya keranaku, sedangkan aku terpaksa berkira-kira terhadapnya. Dan seringan-ringan kawan pula, ialah kawan yang suka menyusahkan dirinya keranaku, sedangkan aku terpaksa berkira-kira terhadapnya. Dan seringan-ringan kawan pula, ialah kawan yang bila aku bersamanya sama seperti aku duduk seorang diri.
          Di antara cara-cara lain untuk meringankan diri dan tiada menyusahkan ialah hendaknya ia tiada membantah kawannya dalam melakukan ibadat-ibadat yang sunnat. Ada sekumpulan para salaf dalam persahabatan mereka; bila ada seorang di antara mereka yang makan terus sepanjang hari, tidak pula ditegurnya, mengapa ia makan terus, mengapa tidak berpuasa. Jika ada yang puasa sepanjang abad pula, tidak juga disuruhnya, supaya berbuka puasa atau makan. Jika ada yang tidur sepanjang malam, tidak ada yang membantah atau menyuruh bangun, begitu juga jika ada yang bersembahyang sepanjang malam, tidak ada yang membangkang atau menyuruhnya supaya tidur. Keadaan mereka sekalian sama belaka, di mana-mana mereka berada , tidak lebih dan tidak kurang.
          Ada pepatah yang berkata: Bila tidak ada banyak formality atau pantang-larang dalam persahabatan, persahabatan akan kekal. Dan bila bantuan itu senang diperolehi dari seorang kawan, tentulah kasih saying antaranya akan berpanjangan.
          Setengah orang berkata: Jika seseorang bebas melakukan empayt perkara berikut dalam rumah saudaranya, maka telah sempurnalah kemesraan antara mereka, iaitu:
(1)               Biasa makan bersama-samanya di rumah
(2)               Biasa membuang air kecil atau besar di situ.
(3)               Biasa sembahyang
(4)               Biasa tidur
 
Apabila keempat-empat perkara ini disebutkan kepada setengah para guru agama, mereka berkata ada satu lagi yang kurang aitu: Jika ia dating membawa isterinya sekali ke rumah saudaranya, kerana rumah itu adalah tempat yang sesuai untuk dilakasanakan kelima-lima perkara yang tersebut tadi. Kalau tidak kerana itu, tentulah masjid lebih utama untuk melakukan sembahyang bagi orang-orang yang suka beribadat.
Apabila seorang sahabat sudah melakukan kelima-lima perkara tersebut di atas tadi terhadap sahabatnya, maka telah sempurnalah ikatan persaudaraan di antara keduanya, dan terangkatlah kekekokan serta terhasillah kelapangan hati dan kebebasan pergerakan.
Orang-orang Arab bila menyambut tamunya, menunjukkan sikap yang demikian ketika ia berkata kepada tamunya: Marhaban wa Ahlan wa Sahlan. Marhaban artinya: Kami manyambutmu dengan penuh lapang hati dan lapang tempat. Ahlan artinya: Anda akan mendapati semua ahli rumah ini melayan kehendakmu dan menghiburkan hatimu. Sehingga anda tidak risau atau canggung. Sahlan artinya: Anda akan mendapati serba-serbinya mudah, tidak ada sesuatu yang anda kehendaki, melainkan dikabulkan dan diusahakan.
Menakala meringankan diri anda tiada menyusah-nyusahkan tidak akan sempurna, selagi seseorang itu tiada menganggap dirinya kurang dan lebih rendah dari kawannya. Kemudian hendaklah ia meletakkan sangkaan yang baik terhadapa kawan, sedangkan pada diri sendiri ia meletakkan sangakaan yang buruk selalu. Dan ketahuilah tiada faedahnya berkawan dengan seseorang yang tiada menghargai diri anda, sebagaimana anda menghargai dirinya. Itulah serendah-rendah tingkatan persahabatan, yakni masing-masing memandang diri kawan yang lain sama sedarjat belaka, dan yang lebih sempurna lagi kalau ia memandang kawannya: serba-serbi lebih dari dirinya sendiri. Apabila ia menganggap dirinya lebih utama dari kawannya, maka sebenarnya ia telah menghina kawan itu, dan perkara semacam ini pada kaum Muslimin umumnya adalah dilarang dan dicela.
Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
 
“Memadailah seseorang itu dikatakan jahat bila ia memandang rendah terhadap saudara lainnya yang Muslim.
 
Termasuk dalam kesempurnaan melapangkan diri dan meninggalakan menyusah-nyusahkan diri, ialah bila seorang kawan itu mengajakk bermesyuarat dengan kawan yang lain dalam perkara-perkara yang hendak dilakukan, kemudian ia menerima pula nasihat kawan itu.
 
Allah telah berfirman:
 
“Dan mesyuaratkanlah dengan mereka dalam segala urusan kamu”    (ali-Imran: 159)
 
Ini merupakan puncak segala hak-hak persahabatan.
Dan segala yang tersebut di atas itu, tiada akan cukup sehingga anda menurunkan diri anda ke tingkatan khadam, yang bersedia untuk melaksanakan semua hak-hak persahabatan itu dengan segala anggota anda.
 
DARI SEGI PENGLIHATAN
 
          Sewajarnya anda melihat kepada kawan-kawan anda dengan penglihatan yang penuh kasih saying, sehingga mereka merasakan keadaan itu dari anda dengan sebenar-benarnya. Kemudian hendaklah selalu memerhatikan segala kebaikan yang mereka lakukan, dan melupakan segala keaiban atau keburukannya. Jangan memalingkan wajah, ketika mereka mendapatkan anda, atau ketika mereka bercakap dengan anda.
          Diriwayatkan bahawasanya Rasulullah s.a.w sering membahagi-bahagikan pandangannya kepada setiap orang yang duduk dalam majlisnya sehingga setiap orang yang duduk di situ menyangka, bahwa dialah orang yang diberikan penghormatan oleh baginda dalam majlis itu. Begitu juga baginda alaihissalam, apabila bertemu muka dengan para sahabatnya Baginda sering merasa terharu dengan cerita-cerita yang disampaikan oleh mereka kepadanya.
 
DARI SEGI PENDENGARAN
          Apabila kawan-kawan anda mengucapkan sesuatu kepada anda, maka hendaklah anda mendengar ucapannya dengan penuh minat, merasa asyik dengan ucapan itu seraya mempercayai segala-galanya dan menunjukkan kesenangan hati terhadap ucapan itu. Jangan sekali-kali memotong percakapan mereka dengan cadangan atau tentangan, dengan tambahan atau sanggahan. Jika anda merasa penat kerana ada sesuatu urusan lain, maka berikanlah keuzuran atau alasan kepada mereka.
 
DARI SEGI LIDAH
          Mengenai perihal lisan atau lidah, telah tersebut sebelum ini hak-haknya. Antaranya tidak menganggkat suara dan tidak bercakap-cakap kepada mereka, melainkan menurut kadar fahaman mereka, supaya mereka ketahui dan faham.
 
DARI SEGI KEDUA TANGAN
          Mengenai kedua tangan, jagan menggenggam kedua tanganmu untuk menghulurkan bantuan kepada mereka, selagi kedua tangan dapat melakukan.
 
DARI SEGI KEDUA KAKI
          Mengenai kedua kaki pula, jangan melangkah ke hadapan kecuali sekadar tempat yang mereka berdiri, jangan melangkah dekat dengan mereka, melainkan sekadar yang perlu saja. Kedua kaki itu akan berdiri untuk menyambut mereka sampai, dan jangan pula duduk melainkan sesudah mereka sekalian duduk. Dan hendaklah duduknya dengan penuh merendah diri dan tidak duduk, melainkan di tempat mereka duduk.
 
 
Tata-cara pergaulan dengan sempurna lapisan makhluk.
 
          Sekumpulan para pendita membuat kesimpulan dengan berkata: Jika kamu inginkan pergaulan yang baik, maka hendaklah kamu memelihara tata tertib berikut:
          Pertama: Berikan keredhaan kamu kepada kawan dan musuh sama belaka. Tunjukkan kepada mereka sikap yang baik tanpa menyombong diri, dan rendahkanlah dirimu tanpa menghinakannya Jadikanlah sikap kamu sederhana pada semua perkara, sebab terlalu meninggi sangat ataupun merendah sangat, kedua-duanya adalah sifat yang tercela.
          Kedua: Jangan menoleh ke kanan atau ke kiri, ataupun terlalu banyak sangat menoleh. Jangan berdiri di antara orang ramai. Bila duduk jangan menggelenyar (duduk tidak tetap). Jangan selang-selikan jari-jari antara satu sama dengan yang lain. Jangan terlalu banyak  mengurut janggut atau memainkan cincin di jari.
          Ketiga: Jangan mengorek gigi atau hidung, banyak berludah atau berhingus atau selalu menggeliat dan menguap dihadapan muka orang ramai dan di waktu sedang bersembahyang atau sebagainya.
          Keempat: Bila duduk biarlah duduk kamu itu tenang saja, dan perbualan kamu itu teratur.
          Kelima: Dengarkanlah perbualan-perbualan atau percakapan-percakapan yang baik dari orang yang bercakap kepadamu, tanpa menunjukkan ketakjuban yang berlebih-lebihan, atau menyuruh orang itu mengulangi percakapannya. Kalau percakapannya itu mentertawakan, maka tahanlah tertawamu sedapat mungkin.
          Keenam: Jangan suka memuji-muji anak buah sendiri, atau syair-syair yang kamu ciptakan sendiri atau karya-karya yang kamu hasilkan sendiri, ataupun segala sesuatu yang mengenai diri kamu sendiri.
          Ketujuh: Jangan meniru cara-cara kamu kaum wanita memperhiaskan drinya dan jangan bersikap rendah, seperti yang biasa dilakukan oleh para hamba sahaya.
          Kedelapan: Jangan menggesa orang untuk mendapatkan sesuatu keperluan, dan jangan mendorong orang supaya melakukan kezaliman atau penganiayaan terhadap sesama manusia.
          Kesembilan: Jangan memberitahu isteri anak-anak, apatah lagi orang lain, tentang jumlah wang yang simpananmu. Sebab kalau mereka tahu simpanan itu sedikit, tentulah mereka akan menunjukkan sikap kurang senang. Tetapi kalau mereka tahu simpanan itu banyak, mereka sentiasa tidak puas dan tidak cukup dengan pemberianmu. Jika kamu pandang perlu untuk menakut-nakutkan mereka, lakukanlah tanpa kekerasan atau ancaman, dan jika kamu kira perlu mengangkat suara kerana sesuatu musibah atau bencana, jangan tujukkan mereka sikap yang lemah.
          Kesepuluh: Jika kamu berselisih faham, maka hendaklah kamu segere bertenang, hindarkanlah sikap berkeras hati dan jangan terlalu terburu nafsu. Malah hendaklah kamu fikirkan hujah atau dalil yang boleh diterima oleh akal. Jangan terlalu banyak menggunakan isyarat dengan tangan, atau menoleh-noleh ke belakang. Apabila kemarahan kamu telah reda barulah bercakap.
          Kesebelas: Sekali-kali jangan sampai kamu menganggap harta kekayaan kamu itu lebih mulia daripada harga diri kamu.
          Kedua belas: Bila kamu memasuki sesuatu majlis, maka peliharalah adab majlis itu. Mula-mula dengan memberi salam kepada orang ramai. Jangan melangkah-langkah tempat duduk saja di mana terdapat tempat kosong, kerana yang demikian itu menunjukkan tawadhu’nya seseorang. Setelah duduk, hendaklah kamu berjabat tangan dengan orang-orang yang di sampingmu. Jauhilah duduk ditempat perjalanan orang.
         
Sesudah duduk maka peliharalah adab-adab berikut iaitu:
 
(1)               Memalingkan pandangan dari apa-apa yang tidak senonoh.
(2)               Menolong orang yang teraniaya
(3)               Membantu orang yang sedang dalam kesusahan.
(4)               Menolong orang yang lemah
(5)               Memandu orang yang sesat
(6)               Membalas salam orang lain.
(7)               Memberi orang yang meminta
(8)               Menyuruh berbuat baik dan melarang melakukan kejahatan.
(9)               Memilih tempat yang sesuai bila mahu berludah dan jangan sekali-kali berludah ke arah qiblat tempat orang bersembahyang.
 
Ketiga belas: Awaslah jangan kamu bersenda-gurau dengan orang cendekiawan, ataupun orang kurang akalnya. Si cendekiawan akan merasa kurang senang dengan perilakumu, yang kurang akalnya akan menentang perbuatanmu. Apabila terlena di dalam sesuatu majlis disebabkan senda gurau atau kelalaian, maka hendaklah ia berzikir kepada Allah tatkala beredar dari majlis tersebut:
 


     Bersabda Rasulullah s.a.w.:
     “Apabila seseorang kamu berada di dalam sesuatu majlis, lalu banyak omong kosongnya. Kemudian sebelum ia beredar dari majlis itu dia membaca zikir: Maha Suci Engkau, wahai Tuhanku, dan segala kepujian bagimu, aku bersaksi bahawasanya tiada Tuhan melainkan Engkau, aku memohon keampunan dan aku bertaubat kepadaMu, maka Allah akan mengampunkan segala omong kosongnya di dalam majlis itu.”


0 comments:

Post a Comment