Hak persaudaraan dan persahabatan
Ketahuilah bahwasanya
saudaramu itu mempunyai bermacam-macam hak iaitu:
(1) Hak di bidang harta
(2)
Hak memberikan bantuan dengan jiwa dan raga.
(3) Hak
memelihara lidah dan hati
(4) Hak
memelihara ucapan
(5) Hak
pengampunan
(6)
Hak mendoakan
(7)
Hak menepati janji dan ikhlas diri
(8) Hak
memberi kemudahan, meninggalkan bersusah payah atau menyusahkan.
Hak-hak saudara ini berjumlah
delapan kesemuanya. Berikut keterangan satu persatu:
(1)
HAK DI BIDANG HARTA:
Diriwayatkan dalam sebuah Hadis
berbunyi:
“Perumpamaan kedua saudara itu
adalah seperti kedua tangan; yang satu membersihkan yang lainnya.”
Amat tepat
sekali, perumpamaan itu, kerana memanglah tugas kedua tangan itu saling
bantu-membantu antara satu sama lain atas maksud yang satu. Demikian pulalah
hendaknya keadaan kedua saudara itu, tiada akan sempurna persaudaraannya,
melainkan bila kedua-duanya bersatu dalam satu tujuan, seolah-olah bila
dipandang keduanya seperti orang yang satu. Kesatuan tujuan keduanya mestilah
dalam keadaan senang dan susah, dan saling tolong-menolong dalam masa akan
datang dan sekarang, dengan menjauhkan segala kepentingan diri atau melebihkan
satu atas yang lain.
Adapun
perihal bantu-membantu dalam soal kewangan terhadap saudara ada tiga peringkat:
Pertama: Tingkat yang paling rendah sekali
ialah dengan mengganggap sebagai seorang khadam kepadamu. Jadi lebih dulu, anda
penuhkan semua keperluan anda dari harta kekayaan anda. Kemudian sekiranya ada
lebih lagi, sedangkan saudaramu memerlukan pula kepada pertolongan, maka
barulah anda berikan pertolongan kepadanya. Tetapi jangan pula anda menunggu sampai
ia meminta dulu baru diberikan, tetapi hendaklah anda menawarkan terlebih dulu.
Jika anda berdiam diri sehingga ia terpaksa meminta, maka sikap itu adalah
suatu kecuaian dalam soal persaudaraan.
Kedua: Tingkat kedua ialah dengan
menganggap saudaramu seperti dirimu sendiri. Anda redha berkongsi dengannya
dalam harta kekayaan dan segala milik anda, sehingga anda sanggup membahagi dua
harta benda dan kekayaan anda bersamanya.
Ketiga: Tingkat yang paling tinggi sekali,
iaitu dengan mendahulukan hajat dan keperluannya atas hajat dan keperluan anda
sendiri. Sifat seumpama ini hanya ada pada orang-orang dalam tingkatan para
siddiqin, dan ia merupakan tingkatan para pencinta.
Dan puncak
dari segala tingkatan-tingkatan ini, ialah melebihkan hak orang lain atas hak
peribadi sendiri, maka sayugialah anda perhatikan semua tingkatan-tingkatan ini
pada diri anda. Kiranya tidak ada satu pun dari ketiga-tiga tingkatan ini pada
diri anda, maka ketahuilah, bahwasanya ikatan persaudaraan itu masih belum
terikat lagi dalam batin anda. Adapun pergaulan yang berlaku sehari-hari dengan
saudara mara itu, tiada lain melainkan semacam pergaulan yang rasmi saja, tidak
ada kesan apa pun yang tertinggal di dalam akal atau agama.
Berkata
Maimum bin Mahran: Barangsiapa yang suka berkawan, tetapi tidak suka melebihkan
kawan atas diri sendiri, maka lebih baik ia berkawan dengan ahli kubur.
Setengah ahli
agama masih belum dapat menerima darjat pertama dari tingkatan-tingkatan yang
tiga tadi sebagai sifat yang diredhai oleh mereka.
Diriwayatkan
bahwa Utbah al-Ghulam rahimahullah mengunjungi rumah seorang kawan yang telah
diakuinya sebagai saudara, lalu berkata: Aku perlukan dari hartamu sekadar
4,000 dirham. Jawab rakannya: Ambillah 2,000 saja! Utbah enggan menerimanya
malah ia mencela orang itu, katanya: Sungguh tak kusangka bahwa anda telah
memilih dunia dari Allah Ta’ala. Tidakkah anda merasa malu mendakwakan
persaudaraan kerana Allah, kemudian anda berkata semacam ini?
Adapun
tingkatan yang paling tinggi sekali dari tingkatan persaudaraan itu, maka Allah
telah menjelaskan sifatnya sepertimana yang ditunjukkan kepada kaum Mu’minin
yang berikut dalam firmanNya:
“Dan
urusan mereka dipermusyawaratkannya antara sesama mereka, dan mereka sentiasa
membelanjakan apa-apa yang Kami memberikan rezeki kepada mereka.” (asy-Syura: 38)
Yakni, kaum
Mu’minin itu menjadi syarikat atau kongsi dalam harta benda sesama sendiri,
tidak ada bedanya harta seorang dengan yang lainnya. Bahkan ada di antara
mereka itu yang enggan mengaku kawan kepada orang yang berkata: Ini sandalku,
yakni ia telah mementingkan dirinya sendiri bila mengatakan sandal itu
miliknya.
Ada di antara
mereka itu yang terus memerdekakan hamba sahayanya disebabkan kedatangan
seorang teman atau saudara ke rumahnya, lalu mengambil dari hartanya sekadar
keperluan saudara itu sedangkan ia tidak ada di rumah. Perbuatan memerdekakan
hamba sahaya itu kerana terlalu gembira dengan perilaku kawannya tersebut.
Berkata
Zainul Abidin Ali Ibnul-Hussain r.a kepada orang ramai: Pernahkah seseorang di
antara kamu memasukkan tangannya ke dalam saku atau kocek kawannya seraya
mengambil apa yang diperlukan olehnya tanpa izin? Mereka berkata: Tidak pernah!
Maka beliau berkata lagi: Kalau begitu kamu sekalian belum boleh dikatakan
sahabat.
Ibnul Umar
r.a pula berkata: Seorang sahabat Rasulullah s.a.w. telah menerima hadiah
kepala kambing dari sahabatnya, tetapi dia telah menolaknya dengan alasan ada
sahabat yang lain yang lebih berhajat daripadanya, maka kepala kambing itu pun
dibawalah kepada sahabat yang dikatakan lebih berhajat itu, tetapi sahabat itu
juga telah menolaknya, dengan alasan bahwa di sana ada orang lain yang lebih
berhajat daripadanya. Seterusnya kepala kambing itu pun bertukar tangan dari
seorang kepada yang lain, sehingga berkeliling ke tangan tujuh orang dan
akhirnya sampai semula ke tangan orang yang pertama itu sekali lagi.
Berkata Abu
Sulaiman ad-Darani: Andaikata seluruh isi dunia ini kepunyaan saya, lalu saya
letakkannya ke dalam mulut salah seorang dari sahabat-sahabatku, maka saya
masih merasakan terlalu sedikit; iaitu disebabkan membelanjakan sesuatu ke atas
sahabat itu lebih utama daripada bersedekah terhadap kaum fakir miskin.
Berkata Ali
r.a.: Dengan hanya dua puluh dirham yang dapat aku berikan kepada saudaraku
kerana Allah adalah lebih kucintai daripada dapat bersedekah dengan seratus
dirham ke atas orang-orang miskin.
Termasuk
kesucian diri dalam persaudaraan ialah bersenang lenang di rumah sahabat,
sebagaimana ianya menjadi amalan sebahagian terbesar dari para Salaf Saleh.
Allah telah berfirman:
“Ataupun
di rumah yang kamu miliki kunci-kuncinya atau di tempat
kawanmu.” (an-Nur: 61)
Maksud dari
ayat di atas ialah sekiranya asa seorang sahabat yang menyerahkan kunci
rumahnya kepada sahabat yang lain, serta mengizinkan sahabat itu untuk
bertindak sesuka hati di dalam rumahnya itu. Jadi pada mulanya sahabat itu
memelihara diri supaya tiada memakan sesuatu dalam rumah itu menurut hukum
taqwa, sehingga Allah turunkan ayat yang tersebut di atas, yang mengizinkan
untuk bersenang lenang dalam mengecap makan-minum kawan-kawan dan rakan-rakan
di rumah masing-masing.
(2)
HAK MENOLONG DENGAN JIWA DAN RAGA
Di dalam soal
menunaikan hajat seseorang sahabat dan mengusahakan semua keperluannya serta mengutamakan
hajat-hajat kawan atas diri sendiri itu ada pula tingkatan-tingkatannya.
Tingkatan yang paling rendah sekali ialah memenuhi hajat dan keperluan kawan,
bila ia memintanya, sedangkan kawan yang diminta bantuan itu berkuasa untuk
membantunya pula. Bila diberikan bantuan, hendaklah dengan wajah yang manis dan
rasa senang, serta melahirkan tanda kegembiraan, kerana kawan itu sanggup
menerima kurniaannya.
Setengah orang berkata: Apabila anda
memohon pertolongan dari saudaramu pada sesuatu keperluan, sedangkan ia tiada
memenuhi permohonan anda itu, maka hendaklah anda ingatkannya kali kedua,
kerana mungkin sekali ia telah terlupa. Tetapi sesudah itu jika ia masih tidak
mengendahkan anda lagi, maka hendaklah anda membaca: Allahu Akbar kepadanya
(seolah-olah anda berdiri sedang sembahyang jenazah --- pent), kemudian bacakan
ayat al-Quran ini:
“Dan orang-orang yang mati itu, akan
dibangkitkan oleh
Allah.” (al-An’am: 36)
Di antara para salaf, ada yang
mengambil berat terus mengenai hal-ehwal keluarga dan anak-anak sahabatnya,
selepas wafatnya sahabat itu sepanjang masa 40 tahun. Ia mencukupkan semua
keperluan mereka, dan sentiasa menziarahi mereka serta memberikan
berbagai-bagai bantuan moral material setiap kali mereka memerlukannya. Pendekkata,
keluarga itu tidak akan merasa kurang apa-apa, kecuali batang-tubuh ayah mereka
yang telah meninggal dunia saja, malah mereka mendapati rakan-rakan ayah mereka
dalam mengambil berat tentang hal-ehwal mereka itu, melebihi tanggungjawab ayah
sendiri sewaktu hayatnya.
Antara tugas-tugas yang dijalankan
oleh para salaf itu, ialah sering mengunjungi rumah-rumah para sahabat mereka,
serta membawa segala keperluan ahli rumah itu, padahal sahabatnya dan seisi
ahli rumah itu, tiada mengetahui siapakah yang memberikan bantuan itu. Dengan
cara beginilah mereka binakan perasaan kasih sayang dan simpati dalam
persudaraan mereka itu. Sebab persaudaraan yang tidak menelurkan apa-apa
perasaan kasih sayang dan simpati antara sahabat yang lain itu tidak ada
gunanya sama sekali.
Berkata Maimun bin Mahran: Orang
yang tidak ada faedah persahabatannya, tentu tidak akan mudharat permusuhannya.
Kesimpulannya: Hendaklah dijadikan
hajat dan keperluan saudaramu itu persis seperti hajat dan keperluan diri
sendiri, malah kalau boleh lebih dipentingkan hajat dan keperluan mereka dari
diri sendiri. Bahkan hendaklah anda sentiasa menyelidiki masa-masa timbulnya
keperluan saudaramu itu, jangan sampau terlalai dengan hal ehwalnya sebagaimana
anda tidak melalaikan tentang hal ehwal diri sendiri. Dan hendaklah anda tidak
membiarkan saudaramu memulakan permintaan bantuan atau pertolongan, baru
diberikan. Kemudian bila sudah dibantu, janganlah merasakan diri anda itu
mempunyai hak atau budi ke atasnya, tetapi hendaklah dianggapnya sebagai anda
terhutang budi kepadanya, kerana ia suka menerima jasa baikmu dan pertolonganmu
untuk menghuraikan keperluannya.
Berkata Atha’: Perhatikanlah
sahabat-sahabatmu itu didalam tiga persoalannya, iaitu:
(1)
Jika mereka sakit, hendaklah segera menziari mereka.
(2)
Jika mereka terlalu sibuk dengan urusan-urusan, maka berikanlah bantuan.
(3)
Jika mereka terlupa, maka hendaklah mengingatkan mereka.
Said Ibnul-Ash berkata pula:
Sahabatku yang rapat kepadaku mempunyai tiga macam hak atasku, iaitu:
(1)
Jika ia datang kepadaku, niscaya aku mengalu-alukan kedatangannya.
(2)
Jika ia berbicara, niscaya aku berikan perhatian kepada perbicaraanya.
(3)
Jika ia duduk disebelahku, niscaya aku luaskan tempat untuknya.
Allah telah berfirman:
“Mereka itu mempunyai perasaan kasih
sayang antara sesama mereka” (al-Fath:
29)
Ayat ini menunjukkan perasaan
simpati dan perasaan hormat menghormati dan kasih-mengasihi antara sesama
sahabat.
Seterusnya untuk menyempurnakan
perasan simpati dan kasih sayang antara para sahabat, hendaklah jangan
mengadakan jamuan makanan yang lazat atau mengadakan keramaian tanpa
mengundangnya turut bersama mengecap makanan-makanan yang lazat itu, malah
hendaklah merasa tidak senang bila ia tiada bersama-sama ataupun merasa kurang
meriah bila ia terpisah dari sahabat-sahabatnya dalam keadaan-keadaan yang
demikian.
(3)
HAK MEMELIHARA LIDAH
Dalam menunaikan hak sahabat dalam
memelihara lidah ialah dengan berdiam diri suatu kala dan berbicara di kala
yang lain.
Cara berdiam diri itu ialah tiada
menyebut-nyebut keburukan-keburukan kawan di masa dia hadir di hadapan kita
ataupun dia tiada. Malah jika kita tahu ada keburukannya, kita buat-buat tidak
tahu saja, dan kalau ada orang yang menyebutnya, kita harus pura-pura tidak
tahu, dan jangan sampai kita menambah-nambah pula atau membuka pintu perdebatan
mengenai keburukan kawan itu. Dan jangan pula kita merisik-risik tentang
kekurangannya atau menungkit-ungkit perihalnya.
Andaikata kita lihat ia sedang
menuju ke suatu usaha, atau sedang menunaikan sesuatu keperluan, maka janganlah
kita bertanyakan tentang maksud dari usahanya itu, dari mana puncanya dan
datangnya. Mungkin sekali dia tidak ingin memberitahu kita tentang rahasia
perusahaannya itu, sehingga ia terpaksa berbohong kerananya.
Apabila diberitahukan kepada kita
sesuatu rahasia, maka hendaklah kita menyimpannya baik-baik, jangan sampai kita
bocorkan rahasia itu kepada sesiapa pun, meskipun kepada salah seorang sahabat
yang paling rapat dengannya. Rahasia itu mestilah disimpan baik-baik, walaupun
sesudah itu berlaku pergisiran atau perselisihan-faham antaranya dengan kita,
namun rahasia mestilah dijaga. Jika kita bocorkan juga, maka itu adalah sikap
orang yang tercela tabiatnya dan kotor batinya.
Seterusnya, hendaklah kita tidak
mencela rakan-rakan yang disayanginya, begitu pula dengan isteri dan
anak-anaknya. Andaikata kita mengetahui ada orang lain yang mencacinya, maka
janganlah pula kita menyampaikan caci-cela itu kepadanya. Kerana ada kata
pepatah: Orang mencacimu itu ialah orang yang menyampaikan cacian orang lain,
Sebaik-baiknya, bila mendengar ada orang yang memuji sahabat kita, kita
sampaikan kepadanya, kerana yang demikian itu akan menimbulkan rasa gembira
dalam hatinya, dan dia pula akan berterima kasih kepada kita kerana kita
sampaikan berita itu, kemudian itu akan menimbulkan rasa gembira dalam hatinya,
dan dia pula akan berterima kasih kepada kita kerana kita sampaikan berita itu,
kemudian dia akan merasa senang dengan orang yang memujinya itu. Menyimpan
berita itu, samalah seperti orang yang busuk hati dan hasad.
Pendek kata, hendaklah kita tiada
menyebut-nyebut kata-kata yang boleh menimbulkan kemaraham atau perasaan benci
dalam hatinya, melainkan bila wajib kita berkata terus terang kepadanya dan
tidak ada jalan lain lagi untuk menahannya; iaitu seperti mengingatkan kepada
suruhan agama yang mesti ditunaikan atau larangan yang patut dijauhi. Dalam hal
serupa ini, tidak boleh berdiam diri, malah berdosa jika menutup mulut.
Meskipun berkata terus terang begitu akan menimbulkan kemarahannya, namun
kita harus tiada mengendahkan yang demikian itu. Sebab itu sebenarnya serupa
dengan melakukan suatu kebajikan bagi faedahnya, walaupun dianggap sebagi suatu
perkara buruk pada zahirnya.
Adapun menyebut-nyebut tentang
keburukan-keburukannya, aib-aibnya serta aib-aib anak-anaknya, maka itulah yang
dikatakan ghibah atau mengumpat dan hukumnya adalah haram atas setiap orang
Muslim.
Anda dilarang dari perkara ini ialah
disebabkan dua perkara:
Pertama: Cuba anda perhatikan
terlebih dulu perihal diri anda sendiri. Kiranya anda dapati dirimu ada satu
saja dari perkara yang tercela itu, maka sudah cukuplah bagi anda untuk menahan
diri daripada mencela orang lain. Memadailah anda fahamkan, bahwa dia tiada
berdaya untuk menahan dirinya dari melakukan perkara yang tercela itu,
sepertimana anda juga tidak berkuasa untuk mengekang diri dari perkara-perkara
bala yang menimpa atas diri sendiri. Janganlah anda memandang terlalu berat
suatu kelakuan yang tercela daripadanya, kerana siapakah orangnya yang boleh
dikatakan terlepas dari celaan dan cemuhan?!
Kedua: Ketahuilah, kiranya anda
ingin mencari kawan seorang yang bersih dari segala aib dan keburukan, anda
akan terpaksa mengasingkan diri dari sekalian manusia, sedangkan anda masih
belum ketemui orang itu lagi. Sebab tiada seorang pun di dalam dunia ini,
melainkan ada padanya perkara-perkara yang baik dan perkara-perkara yang buruk.
Kiranya kebaikannya itu lebih banyak dari keburukannya, maka itulah
sebaik-sebaik kawan yang dicari dan tidak ada lebih baik dari itu.
Ingatlah bahwa sifat seorang Mu’min
yang mulia itu, hatinya sentiasa mengenang-ngenangkan kebaikan kawan agar
timbul dalam hati kawan itu perasaan saling hormat-menghormati, sayang-menyangi
dan perasaan suka memuliakan kawan yang lain. Sebaliknya sifat seorang munafik
pula, pekertinya buruk, hatinya selamanya akan memendam segala macam keburukan
orang lain dan keaibannya.
Berkata Ibnul-Mubarak: Orang Mu’min
itu selalu menerima keuzuran (jika ada orang membuat salah – pent) dan orang
munafik selalu mencari-cari kesalahan orang lain.
Al-Fudhail berkata pula:
Kepahlawanan itu ialah memaafkan segala kekhilafan kawan-kawan.
Oleh kerana itulah maka Rasulullah
s.a.w telah bersabda:
“Berlindunglah dari jiran yang jahat
pekertinya; bila melihat kebaikan ditutupnya, dan bila melihat keburukan
diheboh-hebohkannya.”
Sebagaimana kita wajib memelihara
lidah dari menyebut-nyebut segala keburukan kawan, begitu juga kita wajib
memelihara hati dari segala sangkaan buruk terhadapnya. Sebab sangkaan buruk di
dalam hati iti dikira ghibah juga. Dan ghibah atau mencaci di dalam hati adalah
dilarang keras oleh agama. Dan batasannya supaya kita tidak mengira semua
amalan kawan itu buruk, tetapi sekadar yang boleh kita kira semuanya bertujuan
baik. Tetapi jika sudah terang, bahwa amalan itu sememangnya buruk dengan penuh
keyakinan dan penyaksian mata, sebaik-baiknya dikira saja bahwa perkara itu
berlaku daripadanya kerana terlalai atau terlupa, supaya kita terjauh dri buruk
sangka, Sebab yang demikian itu akan menarik kita untuk mengintip rahasia orang
dan mencari-mencari kesalahan orang lain. Nabi s.a.w. telah bersabda:
“Janganlah kamu mencari-cari
kesalahan orang lain, jangan mengintip-intip rahasia mereka, janganlah
memutuskan perhubungan, jangan bermusuh-musuhan dan jadilah kamu sebagai
hamba-hamba Allah yang bersaudara.”
Jadi menutup keburukan-keburukan
orang lain dan pura-pura tidak nampak atau tidak tahu mengenai keburukannya
itu, adalah sikap yang patut dilengkapi oleh ahli agama. Dan ketahuilah,
bahwasanya tidak akan sempurna iman seseorang Muslim itu, selagi ia tidak
mencintai diri saudaranya sepertimana ia mencintai dirinya sendiri. Dan sekurang-kurangnya,
hendaklah ia memperlakukan terhadap saudaranya, sebagaimana ia berharap orang
lain memperlakukan terhadap dirinya sendiri.
Adapun punca segala kecuaian dalam
soal menutup keaiban orang lain, atau suka membocorkan rahasia kawan, ialah
bersumber dari penyakit yang terpendam di dalam hati; iaitu kedengkian (hasad).
Barangsiapa yang menyimpan perasaan dendam di dalam hatinya terhadap seseorang
Muslim, maka imannya masih lemah dan tumpul, dan perkara ini amat membahayakan
diri manakala hatinya dikira busuk, tiada sesuai untuk bertemu dengan Allah
s.w.t.
Di antara hak-hak kawan yang lain
yang harus dipelihara ialah: Tidak membocorkan rahasia yang dipercayakannya
kepada kita. Kita boleh mengingkarinya, jika perkara yang dilakukannya itu
tidak baik meskipun dengan berbohong, kerana bercakap benar itu bukanlah wajib
pada semua keadaan. Sayugialah, sebagaimana seseorang itu harus menutup keaiban
dirinya dan rahasia-rahasianya yang buruk, sekalipun ia terpaksa berbohong
kerananya, maka terhadap keaiban dan rahasia saudaranya, itu dikira satu
kedudukan dengannya; kedua-duanya laksana orang yang satu, tiada beda antara
keduanya melainkan dalam tubuh badan saja. Inilah yang dikatakan persaudaraan
atau persahabatan yang hakiki dan tulen.
Sabda Rasulullah s.a.w.:
“Barangsiapa menutup rahasia
saudaranya, niscaya Allah akan menutup rahasianya di dunia dan di akhirat.”
Sabdanya lagi:
“Apabila seseorang itu menyampaikan
sesuatu berita, kemudian ia berpaling (pergi dari situ), maka ketahuilah bahwa
berita itu adalah amanat.”
Lagi sabda baginda:
“Majlis-majlis (perbicaraan dalam
perkumpulan) adalah amanat.”
“Hanyasanya dua orang yang berbicara
dalam suatu majlis itu adalah amanat, dan tiadalah boleh bagi seseorang dari
keduanya membocorkannya apa-apa rahasia yang tiada disenananginya.”
Pernah ditanyakan kepada seseorang:
Bagaimana anda memelihara rahasia? Jawabnya: Aku menjadi kuburnya. Sesungguhnya
dada orang yang merdeka itu merupakan kuburnya segala rahasia.
Pernah diceritakan, ada seseorang
menyatakan rahasia hatinya pada seorang kawan, kemudian ia bertanya kepada
kawan itu: Ingatah anda apa yang aku bicarakan tadi? Jawabnya: Entahlah, aku
sudah lupa.
Al-Abbas, bapa saudar Nabi s.a.w.
pernah memesan kepada puteranya Abdullah, katanya: Aku lihat orang ini
(maksudnya) saiyidina umar Ibnul-Khattab r.a.) sering mengkedepankan engkau
dari banyak orang-orang yang tua, maka peliharalah nasihatku yang lima ini:
(1)
Janganlah engkau bocorkan rahasianya sama sekali
(2)
Janganlah engkau mencaci orang lain dihadapannya
(3)
Janganlah engkau membiasakan bohong kepadanya
(4)
Janganlah engkau melanggar perintahnya
(5)
Janganlah sampai ia melihat sesuatu pengkhianatan berlaku daripadamu.
Asy-Sya’bi memberi komennya terhadap
ucapan di atas, katanya: Setiap satu dari mutiara kata lima ini, lebih berharga
daripada seribu kata.
Di antara hak kawan lagi ialah:
Meninggalkan perbantahan atau pertengkaran terhadap segala yang diucapkan oleh
saudaramu.
Berkata Ibnu Abbas: Jangan ajak
bertengkar pada orang yang kurang akal, nanti ia akan membahayakan kamu. Jangan
pada orang yang bersabar, nanti kamu dibencinya pula.
Rasullullah s.a.w telah bersabda:
“Barangsiapa meninggalkan
pertengkaran sedang ia bersalah, akan dibina baginya sebuah rumah di dalam
halaman syurga. Dan barangsiapa meninggalkan pertengkaran sedang ia benar
(tidak salah), akan dibina baginya sebuah rumah di tempat tertinggi dalam
syurga.”
Hadis tersebut menunjukkan betapa
toleransi Agama Islam, padahal meniggalkan yang salah itu adalah wajib
hukumnya. Tetapi Hadis itu telah menjadikan pahala melakukan sunnat di sini
lebih besar. Sebab berdiam diri ketika dalam kebenaran itu lebih berat
tekanannya atas diri daripada berdiam diri ketika dalam kesalahan atau
kebatilan, dan sebenarnya pahala itu dikira atas kadar tanggungan.
Ingatlah, bahwa sebab yang paling
berat sekali untuk menyalakan api kedengkian dalam hati sesama saudara, ialah
dengan menimbulkan pertengkaran dan perbantahan. Kedua-dua sifat ini merupakan
punca utama kepada permusuhan dan putus perhubungan. Bukanlah berputus hubungan
itu mula-mulanya berlaku dengan timbulnya pendapat-pendapat yang berbeda-beda,
kemudian dengan kata-kata yang tak senang didengar oleh telinga, kemudian dengan
beradu kekuatan atau berpukul-pukulan.
Nabi s.a.w. telah bersabda:
“Janganlah kamu bermusuh-musuhan,
jangan benci-membenci, jangan dengki-mendengki, jangan berputus hubungan antara
satu dengan yang lain dan jadilah kamu sekalian sebagai hamba-hamba Allah yang
bersaudara-mara.”
Baginda bersabda lagi:
“Seseorang Muslim adalah saudara
kepada Muslim yang lain, tiada boleh menganiyainya, atau menghalangi
keperluannya, atau menghinanya. Memadailah seseorang itu dikira jahat, apabila
ia menghina saudaranya Muslim yang lain.”
Ketahuilah, bahwa seberat-berat
penghinaan terhadap kawan telah melakukan perbantahan terhadapnya, sebab orang
yang membantah kata-kata kawannya itu mungkin menganggap kawan itu bodoh, atau
lalai, atau cuai dari memahami sesuatu perkara menurut semestinya. Itulah yang
dikatakan penghinaan yang menyempitkan dada dan mengacau jiwa.
Abu Umamah meriwayatkan sebuah Hadis
katanya: Pada suatu ketika Rasulullah s.a.w datang ke tempat kami, sedang kami
lagi berbantah-bantahan, maka baginda pun murka lalu bersabda:
“Tinggalkanlah pertengkaran dan
berbantah-bantahan, sebab amat sedikit sekali kebaikannya. Hindarkanlah
pertengkaran dan berbantah-bantahan sebab tidak seberapa manfaatnya, malah ia
akan menarik kepada permusuhan dan perselisihan antara sesama saudara.”
Setengah para salaf berkata: Orang
yang mengata-nista saudaranya atau membantah-bantahnya, adalah orang yang
rendah pekertinya dan yang telah lenyap penghormatanya dirinya.
Yang lain pula berkata: Awas! Jangan
sekali-kali berbantah-bantahan dengan orang ramai. Sebab anda takkan berdaya
menolak tipu daya seorang penyabar, atau menahan bencana seorang jahat.
Al-Hasan berkata pula: Tiada akan
terbeli permusuhan seorang dengan kasih-sayang seribu orang.
Pendek kata tidak ada gunanya
berbantah-bantahan, selain dari ingin menampakkan diri sebagai orang yang
banyak akal dan lebih utama, serta menampakkan diri kawannya sebagai orang yang
rendah dan masih bodoh. Bukannkah itu menandakan takabbur dalam diri, menyimpan
perasaan sombong, suka menghina dan mencaci orang lain sebagai kurang akal,
bodoh dan jahil. Tidak ada pengertian lain yang lebih tepat dari yang tersebut
itu, maka bagaimana dapat dibentuk persaudaraan yang sejati dan persefahaman.
Ibnu abbas pernah meriwayatkan dari
Rasulullah s.a.w katanya, sabda baginda:
“Janganlah anda membantah saudaramu,
dan janganlah pula bersenda gurau dengannya (yakni yang berlebih-lebihan), dan
bila berjanji suatu perjanjian, maka janganlah anda memungkirinya.”
Sabda baginda lagi:
“Kamu tidak mungkin akan menguasai
orang ramai dengan harta kekayaan kamu, tetapi kuasailah mereka dengan wajah
yang berseri-seri dan budi pekerti yang luhur.”
Adapun sifat berbantah-bantahan itu
adalah berlawanan dengan sifat budi pekerti yang luhur. Dan ketahuilah,
bahawasanya asasnya persaudaraan itu ialah permuafakatan dalam perbicaraan,
perlakuan dan sayang-menyayangi antara sesama saudara.
(4)
(4) HAK MEMELIHARA LIDAH DALAM UCAPAN
Persaudaraan itu bukanlah
semata-mata dengan menutup mulut dari menyebut-nyebut segala yang dibenci oleh
saudara itu, malah menyebut-nyebut segala yang disukai dan digemarinya juga,
bahkan yang akhir ini lebih utama lagi. Sebab jika memadai dengan berdiam diri
saja, maka lebih baiklah kita bersahabat dengan ahli-ahli kubur. Jadi nyatalah,
bahwa tujuan utama persaudaraan itu, ialah supaya kita menimbulkan kebaikan
kepada saudara kita, dan bukanlah dengan semata-mata menghindarkan dirinya dari
gangguan atau bahaya yang mungkin kita lakukan terhadapnya.
Sememangnya berdiam diri dari
menyebut-nyebut keburukan kawan itu, seperti menolak bahaya daripadanya, tetapi
yang patut dilakukan juga ialah menyebut-nyebut kebaikannya dan memuji-mujinya.
Tambahan lagi. Sewajarnyalah kita bertanyakan hal-ehwalnya seperti bertanyakan
kalau ada sesuatu halangan yang mungkin menimpa dirinya, lalu kita melahirkan
perasaan kurang senang dan mengambil berat mengenainya. Ataupun jika kawan
sakit, kita tunjukkan perasaan dukacita kalau terlalu lambat sembuh dari
penyakit itu. Ataupun jika berlaku lain-lain hal yang mungkin tiada
menyenanginya. Ataupun jika berlaku lain-lain hal yang mungkin tiada
menyenanginya, maka hendaklah kita turut melahirkan perasaan simpati
terhadapnya dengan ucapan dan perbuatan. Sebaliknya jika hal yang berlaku itu
mendatangkan rasa gembira dan senang dalam hatinya, maka hendaklah kita turut
melahirkan perasaan simpati terhadapnya dengan ucapan dan perbuatan. Sebalinkya
jika hal yang berlaku itu mendatangkan rasa gembira dan senang dalam hatinya,
maka hendaklah kita turut melahirkan perasaan yang sama terhadapnya dengan
ucapan, ataupun kita turut bersama-sama bergembira kerana peristiwa atau
sempena itu.
Pendek kata pengertian persaudaraan
itu ialah bersama-sama berkongsi jiwa dalam kesenangan dan kesusahan.
Berkta Rasulullah s.a.w dalam
sabdanya.
“Kiranya seseorang kamu mencintai
saudaranya, maka hendaklah diberitahukan kepadanya.
Sebabnya Rasulullah s.a.w. menyuruh
kita memberitahukannya kerana hal itu akan melahirkan perasaan kasih sayang
yang lebih. Jika kawan anda mengetahui, bahwa anda mencintainya, tentulah ia
akan mencintai anda sama, bahkan barangkali lebih dari itu. Demikianlah cinta
antara kedunya itu akan terus bertambah dari masa ke semasa dan cinta antar
Mu’min dengan Mu’min yang lain, adalah amat dituntut di dalam syariat dan
paling dikasihi oleh Agama Islam.
Oleh itu juga, maka Rasulullah s.a.w
telah menunjukkan kepada kita jalan ini, dengan sabdanya:
“Beri memberilah antara kamu,
niscaya kamu akan cinta-mencintai antara sesama kamu”
Di antaranya hendaklah anda
memanggilnya dengan nama-nama yang amat disukai olehnya sama ada pada masa ia
berada di hadapan anda ataupun tidak.
Berkata Umar Ibnul-Khattab r.a.:
Tiga perkara akan menimbulkan kasih sayang saudaramu kepadamu:
(1)
Hendaklah anda memberi salam kepadanya bila bertemu
(2)
Hendaklah meluaskan tempat duduk baginya dalam majlis.
(3)
Hendaklah memanggilnya dengan sebaik nama yang disukainya.
Juga seharusnyalah anda memuji
perilakunnya yang baik kepada orang-orang yang memang dia senang kalau
diceritakan tentang perilakunya. Itu juga akan membawa sebab rasa gembiranya
kepada anda. Ataupun anda memuji anak-anaknya, isterinya, usahanya dan
perbuatannya yang baik, malah patut juga anda memuji akal pemikirannya, budi
pekertinya, bentuk dna rupanya, tulisannya, syair-syairnya, karya-karyanya dan
segala apa saja yang boleh menimbulkan kegembiraan pada diri kawan itu. Tetapi
itu semua tidak boleh dilakukan secara berpura-pura, atau dengan itu bohong,
atau secara berlebihan-lebihan, hanya yang dibolehkan ialah mengindahkan
mana-mana berita yang patut diindahkan saja.
Lebih digalakkan lagi, ialah supaya
anda menyampaikan pujian orang jika memang ada yang memujinya, kemudian anda
tunjukkan rasa gembira atas pujian itu, kerana menyembunyikan berita itu boleh
dikira semacam dengki dan iri hati.
Selain itu, hendaklah anda berterima
kasih kepada kawan anda, bila dia membuat sesuatu perkara baik terhadap anda.
Bahkan wajar sekali anda berterima kasih atas cita-citanya yang baik, meskipun
dia belum sempat menyempurnakan cita-cita itu.
Lebih berkesan lagi dalam menarik
rasa cinta kawan anda, ialah membela dirinya pada masa ia absen (tidak hadir);
iaitu apabila ada orang mengkecam kehormatannya, sama ada dengan ucapan yang
terang-terangan ataupun sindiran. Sebab hak persaudaraan itu ialah menyegerakan
diri untuk melindungi kawan dalam segala hal, dan menolongnya menentang orang
yang mencacinya, sehinggakan jika perlu boleh dikeraskan suara dalam menangkis
kecaman dan cacian orang itu. Mendiamkan diri dalam persoalan seumpama ini akan
menyempitkan dadanya, dan menyebabkan kawan melarikan diri tidak ingin
bersahabat terus dengan anda. Ini merupakan suatu kecacatan dalam hak
persaudaraan. Jadi membiarkan saja orang lain mencemarkan kehormatan kawan
tanpa membuat sesuatu, samalah seperti membiarkan orang lain mengoyak-ngoyakkan
dagingnya di hadapan anda. Sejelek-jelek kawan, ialah bila ia melihat kawannya
sedang diserang oleh anjing, dagingnya digigit-gigit oleh anjing tadi, padahal
dia berdiam diri saja menonton kejadian itu berlaku di hadapan matanya. Dia
tiada mempunyai belas kasihan atau simpati untuk mempertahankannya. Dan sudah
memamng di akui, bahwa mencemarkan kehormatan diri itu pada tekanan jiwa, adalah
lebih berat ditanggung daripada dagingnya dikoyak-koyak oleh gigitan anjing.
Sebab itulah Allah s.w.t. telah menyamakan orang yang mencemarkan kehormatan
orang lain itu dengan memakan daging saudaranya yang sudah mati.
Firman Allah Ta’ala:
“Sukakah seseorang kamu memakan
daging saudaranya yang sudah mati? (al-Hujurat: 12)
Jelaslah, bahwasanya melindungi
kawan dengan menolak celaan musuh-musuhnya dan menentag orang-orang yang
mencacinya itu adalah wajib dan menentang yang tulen.
Setengah orang berkata: Setiap kali
kawanku dicaci orang, melainkan kugambarkan dirinya berada di hadapanku, maka
akan kuucapkan apa-apa yang patut didengarnya, jika ia hadir.
Tugas yang lain terhadap kawan,
ialah mengajarnya ilmu pengetahuan yang berguna serta memberikan nasihat yang
berfaedah. Sebab hajat kawan kepada ilmu pengetahuan tidak kurang dari hajat
kawan kepada ilmu pengetahuan tidak kurang dari hajatnya kepada harta kekayaan.
Maka jika anda kaya dengan ilmu pengetahuan, sayugialah anda membantu
mengajarnya dari kelebihan ilmu yang ada pada anda, dan menunjukinya ke jalan
mendatangkan baginya manfaat dunia dan akhirat.
Andaikata sesudah anda mengajar dan
menunjukkannya jalan yang benara, malah dia tidak menurut petunjuk itu, maka
hendaklah anda memberi masihat; iiatu dengan mengingatkannya tentang
bencana-bencana perbuatan itu serta dengan mengingatkannya tentang
bencana-bencana perbuatan itu serta faedah-faedahnya pula, jika ditinggalkan
kelakuan itu. Kemudian diingatkannya pula tentang perkara-perkara yang harus
dibencinya, dunia dan akhirat, mudah-mudahan ia menginsafi dirinya dan tersedar
akan kesalahan-kesalahan atau keburukan yan dilakukannya.
Teguran dan nasihat itu hendaklah
disampaikan secara rahsia, supaya tiada seorang pun yang mengetahuinya, kerana
nasihat yang disampaikan di hadapan khalayak ramai itu, bukanlah teguran atau
nasihat, melainkan suatu kecemaran yang memalukan. Teguran yang disampaikan
secara rahsia itulah yang dinamakan belas kasihan dan nasihat yang sebenarnya.
Berkata Zun-Nun: Bersahabat kepada
Tuhan dengan menurut perintahNya. Bersahabat kepada makhluk dengan mengambil
nasihatnya. Bersahabat kepada nafsu dengan meninggalkan keiginannya.
Janganlah menyangka bahwa menasihati
seorang kawan itu akan menyebabkan hatinya tak senang, kerana mengingatkan apa
yang ia tiada mengetahui itu, merupakan tanda belas kasihan dan itulah yang
dinamakan persepakatan hati – yang maksudnya di sini ialah jiwa orang-orang
yang waras fikirannya. Adapun orang-orang yang kurang akalnya, maka tentu
sekali tiada boleh dikira dalam kategori di atas tadi. Ketahuilah, bahwa orang
yang mengingatkan kamu atas perbuatanmu yang jahat, atau menegur kelakuanmu
yang tak senonoh supaya kamu mengubahnya itu, samalah seperti orang yang
memberitahu kamu; ada seekor ular atau kala jengking dikakimu, dan binatang itu
hampir pula membinasakan kamu. Andai kata kamu marah kepada orang yang
memberitahu itu, tentulah amat dahsyat sekali kebodohan kamu itu?!
Kelakuan-kelakuan yang buruk itu
samalah seperti kala-jengking dan ular, sebab ia akan membinasakan kamu di
akhirat kelak. Kelakuan-kelakuan itu akan merosakkan hati dan jiwa, dan
pedihnya lebih hebat daripada anggota dan tubuh bdan yang digigit ular atau
kala jengking, kerana kelakuan-kelakuan yang tak senonoh itu dijadijan Allah dari
api neraka yang bernyala-nyala.
Oleh kerana itulah maka Umar
Ibnul-Khattab r.a. meminta para sahabatnya untuk menunjukkan keaibannya. Beliau
berkata: Moga-moga Allah merahmati orang yang menunjukkan keaiban saudaranya.
Salah seorang para salaf menulis kepada
saudaranya, katanya: Ketahuilah wahai saudaraku, bahwa orang yang selalu
membaca al-Quran sedangkan hatinya amat terpikat kepada harta kekayaan dunia,
maka saya belum yakin bahawasanya ia tiada tergolong orang-orang yang suka
mengejek-ejek keterangan-keterangan Allah Ta’ala.
Allah s.w.t telah mensifatkan
orang-orang yang suka berbohong itu dengan sikap orang yang membencikan
orang-orang yang menyampaikan nasihat, firmanNya:
“Akan tetapi kamu tiada menyukai
orang-orang yang memberikan nasihat.” (al-A’raf: 78)
Ini sekiranya keaiban itu dilakukan
secara tidak sengaja atau secara lalai. Akan tetapi sekiranya keaiban itu
dilakukan dengan sengaja, maka hendaklah mengambil sikap lemah-lembut dalam
menyampaikan nasihat atau teguran. Sekali denagn sindiran dan sekali lagi
dengan terang-terangan, dengan syarat tidak sampai menimbulkan kebosanannya.
Jika anda dapati bahwa nasihat itu tida memberi apa-apa kesan pada dirinya,
malah semakin dinasihati semakin menjadi-jadi kelakuan tak baik itu
ditunjukkannya, maka berdiam diri itu adalah lebih utama. Itu semua jika
berkaitan dengan maslahat-maslahat kawanmu dalam hal-ehwal agama dan dunianya.
Adapun jika berkaitan dengan
kepentingan diri kamu, di mana ia telah dicuaikan oleh kawan, maka hendaklah
kamu menanggungnya dengan sabar dan cuba memaafkan dan melupakan saja, ataupun
pura-pura tidak melihat. Melibatkan diri dalam menegur orang serupa itu tidak
ada gunanya. Ya, jika keterlaluan kelakuan buruknya itu mungkin akan
menyebabkan putus perhubungan antaranya dengan anda, maka memarahnya dengan
secara rahasia itu lebih baik daripada menegur secara terus teranga, ataupun
menulis surat kepadanya adalah lebih utama daripada mencelanya dengan lisan.
Walaupun begitu, yang lebih utama dari ini semua ialah menahan diri dari bertindak,
jika boleh.
(5)
HAK MEMAAFKAN KESALAHAN DAN KETELANJURAN
Keterlanjuran kawan di dalam agamanya boleh ditegur secara lemah-lembut dengan
jalan nasihat, sebagaimana yang telah kita sebutkan, sebelum ini. Jika kawan
itu terus tidak mengendahkan nasihat, maka menurut pendapat para salaf,
hendaklah memutuskan perhubungan dengannya. Setengah yang lain berpendapat
boleh diteruskan perhubungan dan rasa kasih sayang dengannya, tetapi harus
membenci segala kelakuannya yang buruk itu. Adapun ketelanjurannya terhadap
diri kamu meskipun membosankan, tiada diragukan lagi utamanya dimaafkan dan
menanggung dengan penuh daya-upaya segala kesalahannya itu. Malah harus dibalas
dengan cara yang baik, ataupun mengharapkan sesuatu keuzuran daripadanya, sama
ada dalam waktu yang dekat mahupun jauh.
Ada orang berkata: Sewajarnyalah anda mencari alasan bagi keterlanjuran
sahabatmu itu hingga 70 macam alasan (keuzuran). Andaikata jiwamu tiada dapat
menerima alasan itu, maka jangan disalahkan orang lain melainkan dirimu
sendiri. Katakanlah kepada dirimu ketika itu: Alangkah kerasnya hatimu itu.
Sahabatmu mengemukakan keuzurannnya hingga 70 kali, kamu masih tidak mahu
menerimanya Sebenarnya engkaulah yang tercela dan bukan sahabatmu!
Al-Ahnaf berkata: Hak seseorang sahabat atasmu ialah agar kamu menanggung tiga
macam perkara, iaitu:
(1)
Penganiayaan disebabkan kemarahannya
(2)
Penganiayaan disebabkan perubahan keadaannya
(3)
Penganiayaan disebabkan kesalahnnya
Walau bagaimanapun sekalipun, bila
seorang sahabat mengemukakan sebab-sebab keuzurannya, sama ada bohong apatah
lagi kalau betul, maka hendaklah anda menerima keuzuran itu, sebab orang Mu’min
yang sejati ketika dalam keadaaran marah, ia segera pula redha dengan alasan
yang dikemukakan kepadanya. Dan kalau mesti marah atau benci pun, maka
janganlah bersikap keterlaluan.
Allah telah berfirman:
“Moga-moga Allah akan menukarkan
keadaan kamu dengan orang-orang yang kamu bermusuh-musuhan itu dengan kasih
sayang.” (al-Mumtahinah: 7)
Berkata Umar Ibnul-Khattab r.a.:
Awas, jangan sampai kecintaan kamu itu seperti dipaksa-paksakan, atau kebencian
kamu pula seperti membinasakan. Maksudnya sehingga kamu merasa senang hati akan
kebinasaan sahabatmu itu.
(6)
HAK MENDOAKAN SAHABAT
Sewajarnyalah seorang sahabat mendoakan sahabatnya dengan doa yang baik-baik,
bagi diri sahabat itu dan ahli rumahtangga serta sekalian orang yang dalam
tanggunggannya, sebagaimana dia mendoakan bagi dirinya sendiri; sama ada
sahabat itu masih hidup dalam dunia ini, mahupun sudah mati.
Dalam sebuah hadis ada tertera:
“Bila seseorang mendoakan bagi diri sahabatnya sedang ia tidak ada bersamanya,
maka Malaikat akan berkata: Dan engkau juga akan menerima sepertinya juha.”
Dalam Hadis yang lain pula:
“Doa seseorang untuk saudaranya dalam masa ketiadaannya, tidak akan tertolak.”
Abu Darda’ berkata; Aku sentiasa mendoakan untuk 70 orang dari sahabatku ketika
akau dalam keadaan sujud terhadap Allah, aku sebutkan nama mereka satu-satu.
Berkata Muhammad bin Yusof al-Ishfahani: Siapakah yang kiranya dapat disamakan
dengan seorang sahabat yang saleh? Keluargamu membahagi-bahagikan harta
peninggalanmu dan mereka mengkecap kenikamatan dari harta benda yang kamu
wariskan untuk mereka. Padahal sahabat yang saleh itu duduk seorang diri
berdukacita kerana kepergianmu, amat merasa bimbang dengan keadaan yang kamu
sedang menghadapinya dan apa yang akan terjadi terhadap kamu, dia mengangkatkan
tangan mendoakan kamu di tengah malam, manaka engkau sedang berada di dalam
lapisan bumi.
Berkata setengah para salaf: Mendoakan orang-orang yang sudah mati itu, samalah
seperti mengirimkan hadiah-hadiah kepada orang-orang hidup.
(7)
HAK KEUNGGULAN JANJI DAN IKHLAS.
Arti keunggulan di sini, ialah berdiri teguh atas cinta yang berterusan, hingga
menemui maut, kemudian yang hidup akan meneruskan kecintaan itu terhadap anak
buah si mati dan para sahabatnya. Sebab maksud cinta itu, ialah supaya
berpanjangan hingga ke Hari Akhirat. Jika cintanya terputus sebelum mati,
niscaya akan sesialah amalan dan hilanglah segala usaha.
Diceritakan dari Rasulullah s.a.w., bahwa baginda pernah memuliakan seorang
perempuan tua, lalu para sahabat bertanya sebabnya. Jawab baginda: Perempuan
tua ini selalu datang ke rumah kami di waktu haya Siti Khadijah, dan
sesungguhnya kemuliaan janji itu dari agama.
Termasuk arti keunggulan kepada kawan ialah memelihara sekalian rakan-rakan dan
sanak-keluarganya yang menggantungkan kehidupan mereka kepadanya. Mengambil
berat tentang hal-ehwal mereka ini lebih berkesan dalm hati kawan it daripada
mengambil berat tentang dirinya sendiri. Ia akan berlonjak gembira kerana ada
orang yang mengambil tahu tentang kesusahan para tanggungannya yang mana itu
menunjukkan pula tanda kukuhnya kasih sayang dan cinta seorang kawan kepada
kawannya.
Apabila seseorang itu berkasih sayang pada jalan Allah jangan biarkan kasih
sayang itu bercampur aduk dengan dengki dan hasad baik dalam perkara agama
ataupun dunia. Bagaimana hatinya sampai tergamak mendengkinya, padahal segala
yanga ada dalam tangannya itu, adalah untuk kawannya dan segaa manfaat dan
maslahat akan kembali kepada kawannya,
Dengan contoh serupa inilah Allah s.w.t telah mensifatkan orang-orang yang
bercinta pada jalan Allah dengan fimanNya:
“Mereka tiada menyimpan keinginan dalam hati, terhadap apa yang diberikan
kepada mereka, dan mereka mengutamakan orang lain dari diri
sendiri.” (al-Hasyr: 9)
Jika ada keinginan di dalam hati,
tentulah ada iri hati dan perasaan dengki.
Termasuk dalam arti keunggulan lagi ialah: Jangan pai keadaannya berubah dalam
perhubungan dengan sahabatnya andaikata ia mendapat pangkat, atau luas
pengaruhnya, ataupun tinggi kedudukannya. Meninggikan diri ke atas rakan-rakan
kerana sebab-sebab tersebut tadi adalah sifat yang tercela. Lihat apa kata
penyair dalam maksud ini:
Manusia budiman bila dalam kemewahan
sentiasa teringat kawan yang bersamanya dalam rumah yang buruk.
Selanjutnya hendaklah anda ketahui, bahawasanya pengertian keunggulan itu
bukanlah bila anda menyetujui rakan anda menjejaki jalan batil dalam
perkara-perkara yang berkaitan dengan agama yang suci, malah hendaklah anda
menentangnya serta menasihatinya kerana Allah.
Sebagai tanda kebenaran dan keikhlasan dalam persahabatan serta keunggulan
dalam diri, hendaklah anda merasa berat bila hendak berpisah dengan kawan,
tidak dapat ditanggung oleh diri biar apa pun sebabnya. Kata seorang penyair:
Semua bencana zaman dapat kutanggung
Hanya berpisah dengan kekasih saja berat padahnya.
Ibnu Uyainah menyajak, katanya: Pernahku bergaul dengan sepuak kaum yang kini
telah keberpisah dengan mereka selama 30 tahun. Tetapi hasrat perpisahan itu
masih belum hilang lagi dari hatiku.
Antara tanda keunggulan lagi, agar ia tiada mengendah perceksokan orang kan
segala percekcokan orang lain terhadap kawannya, ataupun berkawan dengan musuh
kawannya.
Berkata Imam Syafi’I rahimahullah: Apabila kawanmu sudah mentaati kehendak
musuhmu maka kedua-duanya telah bersyarikat dalam permusuhanmu.*
*
Aku berkata: Alangkah indahnya apa yang diucapkan oleh Ibnul Muqaffa’ dalam
kitab ad-Durratul Yatimah bab ‘kawan’ mengenai kedudukan ini, katanya: Jika kau
lihat kawanmu bersama musuhmu, janganlah kau merasa merah terhadapnya, kerana
ia ketika itu adalah salah satu dari dua orang:
Pertama: Andaikata ia seorang yang boleh dipercayai, niscaya ia
merupakan sebaik-baik kawan yang boleh memberi faedah kepadamu disebabkan
terdekatnya kepada musuhmu. Jika ada bahaya yang dirancangkan oleh musuhmu
dapat ia menghalangnya, jika ada keburukan dapat ia menutupnya; jika ada
rahasia dapat ia memberitahumu. Adapun kawan itu apalah yang boleh
menguntungkan kamu, bila ia berkawan dengan hanya orang-orang kepercayaanmu
saja?
Kedua: Andaikata ia seorang kawan yang tidak rapat denganmu, maka
dengan apa jalan engkau hendak menahannya dari berkawan dengan orang ramai,
atau engkau hendak memerintahnya supaya jangan berkawan atau menghampiri,
melainkan orang yang engkau tunjuk saja.
Kata-kata ini adalah sangat baik
untuk dijadikan tauladan yang boleh menarik musuh kepada menginsafkan dirinya.
(8)
HAK MERINGANKAN DAN TIDAK MEMBERATKAN
Hendaklah seseorang kawan itu tiada memberati kawannya dengan sesuatu perkara
yang akan menjengkelkannya, bahkan hendaklah ia meringankan tanggungannya
dengan memikul setengah dari kebutuhannya dan keperluannya, Jangan sekali-kali
ia membebankan kawan itu untuk menunaikan sebahagian dari
kewajiban-kewajibannya sendiri. Malah jangan pula ia mengharap sesuatu dari kasih
sayangnya terhadap kawan itu, melainkan semata-mata kerana Allah Ta’ala saja,
ataupun menganggapnya sebagai semacam sumbangan terhadap agamanya, dan
berlapang hati untuk menemui Allah serta mendekatkan diri kepadaNya. Atas
tujuan-tujuan serupa itulah ia menunaikan hak-hak kawan dan memberikan
bantuan-bantuan kepadanya.
Setengah para Salihin berkata: Sesiapa yang membebani saudaranya dengan sesuatu
perkara yan tak dapat ditanggungnya, maka telah menganiayai saudara itu.
Sesiapa membebani saudaranya pula dengan sesuatu yang pernah ia bebani sebelum
itu, maka ia telah menyusahkannya. Dan sesiapa yang tidak pernah membebani
saudaranya apa-apa pun, maka itulah orang yang paling utama dan paling unggul
kepada sekalian saudaranya.
Kesimpulannya, janganlah sampai ia menyusahkan kawannya sama sekali sehingga ia
merasa tiada malu dengan kawan , sebagai mana ia tiada malu dengan diri
sendiri.
Berkata Ali r.a.: Sejelek-jelek kawan, ialah kawan yang sentiasa memberati kamu
dengan perkara-perkara yang tak tertanggung, menyebabkan kamu bersikap
serba-salah dan menyeret kamu kepada memuat berbagai alasan.
Al-Fudhail berkata: Yang menyebabkan orang ramai putus perhubungan antara satu
dengan yang lain ialh taklif; iaitu memberatkan diri orang lain dengan
bermacam-macam permintaan. Seseorang kawan menziarahi kawannya, lalu ia
memberatkan kawan itu dengan berbagai-bagai tanggungan, akhirnya kawan itu pun
memutuskan perhubungan dengannya.
Pernah Ja’far bin Muhammad as-Sadiq radhiallahu anhuma berkata: Seberat-berat
kawan padaku, ialah kawan yang suka menyusahkan dirinya keranaku, sedangkan aku
terpaksa berkira-kira terhadapnya. Dan seringan-ringan kawan pula, ialah kawan
yang suka menyusahkan dirinya keranaku, sedangkan aku terpaksa berkira-kira
terhadapnya. Dan seringan-ringan kawan pula, ialah kawan yang bila aku
bersamanya sama seperti aku duduk seorang diri.
Di antara cara-cara lain untuk meringankan diri dan tiada menyusahkan ialah
hendaknya ia tiada membantah kawannya dalam melakukan ibadat-ibadat yang
sunnat. Ada sekumpulan para salaf dalam persahabatan mereka; bila ada seorang
di antara mereka yang makan terus sepanjang hari, tidak pula ditegurnya,
mengapa ia makan terus, mengapa tidak berpuasa. Jika ada yang puasa sepanjang
abad pula, tidak juga disuruhnya, supaya berbuka puasa atau makan. Jika ada
yang tidur sepanjang malam, tidak ada yang membantah atau menyuruh bangun,
begitu juga jika ada yang bersembahyang sepanjang malam, tidak ada yang
membangkang atau menyuruhnya supaya tidur. Keadaan mereka sekalian sama belaka,
di mana-mana mereka berada , tidak lebih dan tidak kurang.
Ada pepatah yang berkata: Bila tidak ada banyak formality atau pantang-larang
dalam persahabatan, persahabatan akan kekal. Dan bila bantuan itu senang
diperolehi dari seorang kawan, tentulah kasih saying antaranya akan
berpanjangan.
Setengah orang berkata: Jika seseorang bebas melakukan empayt perkara berikut
dalam rumah saudaranya, maka telah sempurnalah kemesraan antara mereka, iaitu:
(1)
Biasa makan bersama-samanya di rumah
(2)
Biasa membuang air kecil atau besar di situ.
(3)
Biasa sembahyang
(4)
Biasa tidur
Apabila keempat-empat perkara ini
disebutkan kepada setengah para guru agama, mereka berkata ada satu lagi yang
kurang aitu: Jika ia dating membawa isterinya sekali ke rumah saudaranya,
kerana rumah itu adalah tempat yang sesuai untuk dilakasanakan kelima-lima
perkara yang tersebut tadi. Kalau tidak kerana itu, tentulah masjid lebih utama
untuk melakukan sembahyang bagi orang-orang yang suka beribadat.
Apabila seorang sahabat sudah
melakukan kelima-lima perkara tersebut di atas tadi terhadap sahabatnya, maka
telah sempurnalah ikatan persaudaraan di antara keduanya, dan terangkatlah
kekekokan serta terhasillah kelapangan hati dan kebebasan pergerakan.
Orang-orang Arab bila menyambut
tamunya, menunjukkan sikap yang demikian ketika ia berkata kepada tamunya:
Marhaban wa Ahlan wa Sahlan. Marhaban artinya: Kami manyambutmu dengan penuh
lapang hati dan lapang tempat. Ahlan artinya: Anda akan mendapati semua ahli
rumah ini melayan kehendakmu dan menghiburkan hatimu. Sehingga anda tidak risau
atau canggung. Sahlan artinya: Anda akan mendapati serba-serbinya mudah, tidak
ada sesuatu yang anda kehendaki, melainkan dikabulkan dan diusahakan.
Menakala meringankan diri anda tiada
menyusah-nyusahkan tidak akan sempurna, selagi seseorang itu tiada menganggap
dirinya kurang dan lebih rendah dari kawannya. Kemudian hendaklah ia meletakkan
sangkaan yang baik terhadapa kawan, sedangkan pada diri sendiri ia meletakkan
sangakaan yang buruk selalu. Dan ketahuilah tiada faedahnya berkawan dengan
seseorang yang tiada menghargai diri anda, sebagaimana anda menghargai dirinya.
Itulah serendah-rendah tingkatan persahabatan, yakni masing-masing memandang
diri kawan yang lain sama sedarjat belaka, dan yang lebih sempurna lagi kalau
ia memandang kawannya: serba-serbi lebih dari dirinya sendiri. Apabila ia
menganggap dirinya lebih utama dari kawannya, maka sebenarnya ia telah menghina
kawan itu, dan perkara semacam ini pada kaum Muslimin umumnya adalah dilarang
dan dicela.
Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
“Memadailah seseorang itu dikatakan
jahat bila ia memandang rendah terhadap saudara lainnya yang Muslim.
Termasuk dalam kesempurnaan
melapangkan diri dan meninggalakan menyusah-nyusahkan diri, ialah bila seorang
kawan itu mengajakk bermesyuarat dengan kawan yang lain dalam perkara-perkara
yang hendak dilakukan, kemudian ia menerima pula nasihat kawan itu.
Allah telah berfirman:
“Dan mesyuaratkanlah dengan mereka
dalam segala urusan kamu” (ali-Imran: 159)
Ini merupakan puncak segala hak-hak
persahabatan.
Dan segala yang tersebut di atas
itu, tiada akan cukup sehingga anda menurunkan diri anda ke tingkatan khadam,
yang bersedia untuk melaksanakan semua hak-hak persahabatan itu dengan segala
anggota anda.
DARI SEGI PENGLIHATAN
Sewajarnya anda melihat kepada kawan-kawan anda dengan penglihatan yang penuh
kasih saying, sehingga mereka merasakan keadaan itu dari anda dengan
sebenar-benarnya. Kemudian hendaklah selalu memerhatikan segala kebaikan yang
mereka lakukan, dan melupakan segala keaiban atau keburukannya. Jangan
memalingkan wajah, ketika mereka mendapatkan anda, atau ketika mereka bercakap
dengan anda.
Diriwayatkan bahawasanya Rasulullah s.a.w sering membahagi-bahagikan
pandangannya kepada setiap orang yang duduk dalam majlisnya sehingga setiap
orang yang duduk di situ menyangka, bahwa dialah orang yang diberikan
penghormatan oleh baginda dalam majlis itu. Begitu juga baginda alaihissalam,
apabila bertemu muka dengan para sahabatnya Baginda sering merasa terharu
dengan cerita-cerita yang disampaikan oleh mereka kepadanya.
DARI SEGI PENDENGARAN
Apabila kawan-kawan anda mengucapkan sesuatu kepada anda, maka hendaklah anda
mendengar ucapannya dengan penuh minat, merasa asyik dengan ucapan itu seraya
mempercayai segala-galanya dan menunjukkan kesenangan hati terhadap ucapan itu.
Jangan sekali-kali memotong percakapan mereka dengan cadangan atau tentangan,
dengan tambahan atau sanggahan. Jika anda merasa penat kerana ada sesuatu
urusan lain, maka berikanlah keuzuran atau alasan kepada mereka.
DARI SEGI LIDAH
Mengenai perihal lisan atau lidah, telah tersebut sebelum ini hak-haknya.
Antaranya tidak menganggkat suara dan tidak bercakap-cakap kepada mereka,
melainkan menurut kadar fahaman mereka, supaya mereka ketahui dan faham.
DARI SEGI KEDUA TANGAN
Mengenai kedua tangan, jagan menggenggam kedua tanganmu untuk menghulurkan
bantuan kepada mereka, selagi kedua tangan dapat melakukan.
DARI SEGI KEDUA KAKI
Mengenai kedua kaki pula, jangan melangkah ke hadapan kecuali sekadar tempat
yang mereka berdiri, jangan melangkah dekat dengan mereka, melainkan sekadar
yang perlu saja. Kedua kaki itu akan berdiri untuk menyambut mereka sampai, dan
jangan pula duduk melainkan sesudah mereka sekalian duduk. Dan hendaklah
duduknya dengan penuh merendah diri dan tidak duduk, melainkan di tempat mereka
duduk.
Tata-cara pergaulan dengan sempurna
lapisan makhluk.
Sekumpulan para pendita membuat
kesimpulan dengan berkata: Jika kamu inginkan pergaulan yang baik, maka
hendaklah kamu memelihara tata tertib berikut:
Pertama: Berikan keredhaan kamu kepada kawan dan musuh sama belaka. Tunjukkan
kepada mereka sikap yang baik tanpa menyombong diri, dan rendahkanlah dirimu
tanpa menghinakannya Jadikanlah sikap kamu sederhana pada semua perkara, sebab
terlalu meninggi sangat ataupun merendah sangat, kedua-duanya adalah sifat yang
tercela.
Kedua: Jangan menoleh ke kanan atau ke kiri, ataupun terlalu banyak sangat
menoleh. Jangan berdiri di antara orang ramai. Bila duduk jangan menggelenyar
(duduk tidak tetap). Jangan selang-selikan jari-jari antara satu sama dengan
yang lain. Jangan terlalu banyak mengurut janggut atau memainkan cincin
di jari.
Ketiga: Jangan mengorek gigi atau hidung, banyak berludah atau berhingus atau
selalu menggeliat dan menguap dihadapan muka orang ramai dan di waktu sedang
bersembahyang atau sebagainya.
Keempat: Bila duduk biarlah duduk kamu itu tenang saja, dan perbualan kamu itu
teratur.
Kelima: Dengarkanlah perbualan-perbualan atau percakapan-percakapan yang baik
dari orang yang bercakap kepadamu, tanpa menunjukkan ketakjuban yang
berlebih-lebihan, atau menyuruh orang itu mengulangi percakapannya. Kalau
percakapannya itu mentertawakan, maka tahanlah tertawamu sedapat mungkin.
Keenam: Jangan suka memuji-muji anak buah sendiri, atau syair-syair yang kamu
ciptakan sendiri atau karya-karya yang kamu hasilkan sendiri, ataupun segala
sesuatu yang mengenai diri kamu sendiri.
Ketujuh: Jangan meniru cara-cara kamu kaum wanita memperhiaskan drinya dan
jangan bersikap rendah, seperti yang biasa dilakukan oleh para hamba sahaya.
Kedelapan: Jangan menggesa orang untuk mendapatkan sesuatu keperluan, dan
jangan mendorong orang supaya melakukan kezaliman atau penganiayaan terhadap
sesama manusia.
Kesembilan: Jangan memberitahu isteri anak-anak, apatah lagi orang lain,
tentang jumlah wang yang simpananmu. Sebab kalau mereka tahu simpanan itu
sedikit, tentulah mereka akan menunjukkan sikap kurang senang. Tetapi kalau
mereka tahu simpanan itu banyak, mereka sentiasa tidak puas dan tidak cukup
dengan pemberianmu. Jika kamu pandang perlu untuk menakut-nakutkan mereka,
lakukanlah tanpa kekerasan atau ancaman, dan jika kamu kira perlu mengangkat
suara kerana sesuatu musibah atau bencana, jangan tujukkan mereka sikap yang
lemah.
Kesepuluh: Jika kamu berselisih faham, maka hendaklah kamu segere bertenang,
hindarkanlah sikap berkeras hati dan jangan terlalu terburu nafsu. Malah
hendaklah kamu fikirkan hujah atau dalil yang boleh diterima oleh akal. Jangan
terlalu banyak menggunakan isyarat dengan tangan, atau menoleh-noleh ke
belakang. Apabila kemarahan kamu telah reda barulah bercakap.
Kesebelas: Sekali-kali jangan sampai kamu menganggap harta kekayaan kamu itu
lebih mulia daripada harga diri kamu.
Kedua belas: Bila kamu memasuki sesuatu majlis, maka peliharalah adab majlis
itu. Mula-mula dengan memberi salam kepada orang ramai. Jangan
melangkah-langkah tempat duduk saja di mana terdapat tempat kosong, kerana yang
demikian itu menunjukkan tawadhu’nya seseorang. Setelah duduk, hendaklah kamu
berjabat tangan dengan orang-orang yang di sampingmu. Jauhilah duduk ditempat
perjalanan orang.
Sesudah duduk maka peliharalah
adab-adab berikut iaitu:
(1)
Memalingkan pandangan dari apa-apa yang tidak senonoh.
(2)
Menolong orang yang teraniaya
(3)
Membantu orang yang sedang dalam kesusahan.
(4)
Menolong orang yang lemah
(5)
Memandu orang yang sesat
(6)
Membalas salam orang lain.
(7)
Memberi orang yang meminta
(8)
Menyuruh berbuat baik dan melarang melakukan kejahatan.
(9)
Memilih tempat yang sesuai bila mahu berludah dan jangan sekali-kali berludah
ke arah qiblat tempat orang bersembahyang.
Ketiga belas: Awaslah jangan kamu
bersenda-gurau dengan orang cendekiawan, ataupun orang kurang akalnya. Si
cendekiawan akan merasa kurang senang dengan perilakumu, yang kurang akalnya
akan menentang perbuatanmu. Apabila terlena di dalam sesuatu majlis disebabkan
senda gurau atau kelalaian, maka hendaklah ia berzikir kepada Allah tatkala
beredar dari majlis tersebut:
Bersabda
Rasulullah s.a.w.:
“Apabila seseorang kamu berada di dalam sesuatu majlis, lalu banyak omong
kosongnya. Kemudian sebelum ia beredar dari majlis itu dia membaca zikir: Maha
Suci Engkau, wahai Tuhanku, dan segala kepujian bagimu, aku bersaksi
bahawasanya tiada Tuhan melainkan Engkau, aku memohon keampunan dan aku
bertaubat kepadaMu, maka Allah akan mengampunkan segala omong kosongnya di
dalam majlis itu.”
0 comments:
Post a Comment